КЗК глоби две големи търговски вериги
Причината е заблуждаваща реклама
Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/ глоби две големи търговски вериги магазини заради заблуждаващи реклами, сочи справка в сайта на ведомството.
"Лидл" отнесе акт в размер на 370 859 лв. за кампанията си "Най-доброто от България. Най-доброто от Европа". Комисията смята, че тя може да има негативния ефект, който оказва или може да окаже върху конкуренцията на пазара, така и поради въздействието, което е в състояние да окаже върху икономическото поведение на потребителите.
Според членовете й, рекламата по своята същност не е просто сбор от съобщени факти, които се възприемат изолирано един от друг от потребителите, а представляват цялостно послание, с което се цели да се въздейства върху икономическото им поведение. Поради това твърдението "най-доброто" се възприема в контекста на използваните търговски марки/наименования, като връзката между демонстрираните продукти и използваното мото носи посланието, че показаните продукти са най-добрите, както и че това предприятие (като търговска верига) е най-доброто.
В решението си Комисията е анализирала до колко "Най-доброто" почива на обективна оценка.
В решението си Комисията е отчела и недобросъвестното използване от страна на "Лидл" кръгово изображение с надпис "Произведено в България". Съгласно събраните доказателства, фирмата не е производител на храни и съответно не е включен като член на Съюз "Произведено в България", като дружеството не е участвало и на организирани от Съюза изложения "Произведено в България" и няма основание да отъждествява рекламираните стоки с посочения надпис.
КЗК наложи глоба в размер на 483 077 лв. и на "Билла" за заблуждаваща реклама във връзка с провеждане на рекламна кампания "Гаранция Clever - най-ниска цена”.
В решението си Комисията постановява прекратяване на установеното нарушение и неговото незабавно изпълнение в тази му част. В хода на проучването се установи, че при реализиране на рекламна кампания са извършени нарушения на забраната за заблуждаваща реклама и по конкретно нарушения, които се отнасят до цената на предлаганите стоки.
На първо място, основното мото има заблуждаващ характер и е налице противоречие между рекламното послание и Официалните условия, при които същата се провежда, доколкото се допуска потенциалната възможност, продукти Clever, собствена марка на Билла, да се предлагат на реално по-високи цени спрямо сравними продукти в други търговски вериги. В такъв случай цената на продукт Clever не е задължително да бъде намалена под цената на сравнимия продукт.
Същевременно, в хода на проучването се доказа, че дори при наличие на по-ниски цени на сравними продукти, "Билла" не винаги намалява цената на съответните продукти Clever до нивото на сравнимите такива, предлагани в една от осемте търговски вериги, посочени в официалните правила, сочи още анализа на КЗК.
Двете дружества са задължени да прекратят нарушението и да го огласят за своя сметка в два национални всекидневника в едноседмичен срок от влизането му в сила. Те имат възможност да обжалват решенията на антимонополната комисия в съда.