ЕК насърчава медиацията при решаване на спорове

Европейската комисия (ЕК) отново насочи вниманието към потенциала на съществуващите правила на ЕС за медиация в трансгранични правни спорове, като напомни на държавите-членки, че предвидените мерки могат да бъдат ефективни, само ако се прилагат от тях на национално равнище.
Съдебното уреждане на спорове и конфликти е не само скъпо и отнемащо време – то може да разруши доходоносни делови взаимоотношения. Заради различаващите се национални закони и юрисдикции и с оглед на практически аспекти като цени и езици трансграничните дела са по-сложни. С алтернативното разрешаване на спорове (АРС) чрез безпристрастни медиатори тези проблеми могат да бъдат преодолени и да бъдат вземани конструктивни решения. За това, обаче, са нужни умели медиатори и ясни правила, на които се доверяват и двете спорещи страни.
Трансграничното посредничество е по-специфично, защото трябва да обхваща различни бизнес култури и да се основава на общи правила, на които и двете страни да могат да разчитат. Ето защо през май 2008 г. влязоха в сила правила на ЕС за медиацията, които трябва да се приведат в действие до май 2011 г. С тях се създават правни гаранции за медиацията, а чрез кодекси за поведение и обучение на медиаторите се гарантира високото качество на процеса.
До този момент четири държави (Естония, Франция, Италия и Португалия) са уведомили Комисията, че са привели в действие в националното законодателство правилата на ЕС за медиацията.
Медиацията може да реши конфликти между представители на бизнеса, между работодатели и служители, хазяи и наематели или между семейства, така че те да запазят, дори да укрепят отношенията си по един конструктивен начин – резултат, който не винаги може да бъде постигнат при съдебно производство, коментират от ЕК. Извънсъдебното уреждане на спорове спестява на правосъдните системи ресурси и може да доведе до съкращаване на правните разходи. Възможността за решаване на спорове онлайн прави медиацията от дистанция все по-приемлива. Липсват само трансгранични правила, които да дават гаранции на страните за самия процес и за неговата правна сила.
При медиацията от решаващо значение е доверието в процеса, особено когато двете страни по спора са от различни държави. За тази цел с правилата си ЕС насърчава държавите-членки да осигуряват качествен контрол, да създадат кодекси за поведение и да предлагат обучение за медиаторите, така че да гарантират, че е налице ефективна система за медиация. Група заинтересовани участници с помощта на Европейската комисия разработи Европейски кодекс за поведение за медиатори, който беше представен на 2 юли 2004 г. В Европейския кодекс за поведение са формулирани редица принципи, които отделните медиатори могат доброволно да решат да спазват. Тези принципи се отнасят до правомощията, назначаването и таксите на медиаторите, популяризирането на техните услуги, тяхната независимост и безпристрастност, споразуменията за медиация и правилото за поверителност.