Вход | Регистрация

Отбелязваме Световния ден на потребителите

Българските потребители се оплакват предимно от доставчиците на обществени услуги като парно, ток, вода и комуникации

Отбелязваме Световния ден на потребителите
Снимка: Thinkstock/Guliver

Първото официално отбелязване на Деня на потребителя е на 15 март 1983 г. и оттогава става важна дата за потребителските организации в цял свят. Две години по-късно, на 9 април 1985 г., общото събрание на Организацията на обединените нации одобрява идеята той да стане Световен ден за защита на потребителите, информира Комисията за защита на потребителите (КЗП).

След подкрепата на ООН правата на потребителите стават световно признати и се защитават от правителствата на развитите и развиващите се страни по цял свят.

Избрана е именно тази дата, защото на 15 март 1962 г. американският президент Джон Кенеди официално обявява пред Конгреса на САЩ идеята за защита правата на потребителите. Той е първият световен лидер, който прави това, обясняват от Consumers International.

У нас близо 70% от постъпилите 17 834 жалби в КЗП през миналата 2013 г. са решени в полза на гражданите. Оплакванията са свързани предимно с дефектна комуникационна и аудиовизуална техника, битови уреди и услуги, обувки и мебели. Потребителите са се оплаквали във ведомството и за качеството при предоставяне на туристически продукти.

Най-често българските потребители се оплакват от доставчиците на обществени услуги като парно, ток, вода и комуникации. Следват жалбите срещу авиотранспорта и онлайн търговията. 

Пътуващите българи се оплакват от въздушния транспорт, най-често заради закъснението и отмяната на полетите или заради изгубен багаж. Във все по-голям проблем се превръщат и измамите в интернет.

Измамите са не само относно покупки по интернет, но включват например различни интернет услуги като електронна поща, социални медии, дори вече се наблюдава и софтуер. Все повече и повече се използват смартфоните. Чрез сваляне на данни от нашия телефон ние сваляме едно приложение, което всъщност взима нашите данни.

Притеснителен е фактът, че жалбите намаляват, не защото хората имат по-малко проблеми, а напротив - защото губят вяра в тяхното решаване, смятат от потребителските организации.

Тази година във връзка с днешния ден КЗП организира и участва в няколко различни по вид мероприятия, които ще се проведат под европейското мото "Запознайте се с правата си! Възползвайте се от правата си!”.



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар