Вход | Регистрация

Руските инвестиции в България имат бъдеще

Прогнозите на Руския търговски аташе в България Игор Илингин

Руските инвестиции в България имат бъдеще
Снимка: Север.бг

Дългосрочни и печеливши ли са руските инвестиции в България? Ще намери ли отново българският производител своето място на руския пазар? Кои са секторите, които ще носят печалба не само на предприятията, но и на държавата? Отговор на тези въпроси даде за Север.бг Руският търговски аташе в България Игор Илингин при посещението си в Павликени за среща с местни предприемачи.

 

Г-н Илингин, стратегически партньор ли е България за Русия?

Хубав въпрос... Няма точно определение като "стратегически партньор". В документите е отбелязано, че ние имаме дълготрайни отношения, които се базират на принципи на стратегическото партньорство. Аз не знам каква е разликата. Но по принцип това е доверие и риск на инвеститорите - ако инвестициите са малки, значи отношенията ще са краткотрайни.

 

Кои са секторите у нас, за които се намират партньори и пазар в Русия?

30% от българския износ за Русия - това е фантастична продукция -  има фармацевтиката. Пазарът за нея е добър, качествена е и перспективите са добри. На второ място е машиностроенето. Сред представителите на бизнеса, с които се срещнах в Павликени, има директор на завод, който изнася телфери и цялостно оборудване -  около 30%. Има и едно голямо предприятие в Шумен - "Мадара" - те изнасят хиляди задни оси за "Камаз". Разбира се има износ и на друго оборудване. Определен дял имат и мебелите - около 10% от износа има пазар и той нараства, както и текстила. Основно е това. 

 

Kакъв е вносът от Русия в България?

Всички знаят, че най-големият експорт за България е гориво - 30% от износа за България е бензин. И той се обработва в Бургас. Това е хубав проект за всяка страна - ако внася суровина и след преработка я изнася, добавената стойност остава за страната, както и работни места. Това е много добър проект за България. Освен това от Русия внасяме черни и цветни метали  - алуминий и мед, машинното оборудване също заема една голяма част от импорта. Разбира се и автомобили "Нива". Те са евтини, здрави и удобни. Търговските отношения се развиват много добре. За миналата година търговският обмен между България и Русия е за 7 млрд и 300 млн долара, което е около 23%, но се наблюдава ръст.

Има ли интерес от страна на руски компании за създаване на смесени фирми с български такива и в кои сфери? 

Има засилен интерес за създаване на съвместни дружества между малки и средни предприятия, но контактите и връзките между тях не са широко оповестени. Знам, че по Черноморието има много такива дружества, които развиват съвместна дейност в търговията, в строителството, в туризма.

На какъв етап са отношенията между двете държави в инвестиционен план?

Има няколко големи инвестиционни проекта - Лукойл Нефтохим в Бургас. Това е най-голямото предприятие в България, по оценка на правителството, което дава 10% от БВП, плаща 25% акцизни данъци. Сега влагат 1,5 млрд долара в развитието на производството. Миналата седмица отбелязаха 50 години от производството на първия бензин в България, произведен в този завод. Това е началото на нефтохим в България. Това е доста удачна инвестиция.

Друг пример е металургичният завод "Кремиковци". Там сега няма нищо, а в Бургас има едно от най-модерните производства в Европа. И новата каталитична инсталация за хидрокрекинг, която ще бъде пусната в производството в началото на 2015 г., ще бъде 7-мото такова съоръжение в света. Към момента има само 6 такива и следващото ще е в Бургаската рафинерия. И това наистина е най-модерното производство.

Имаме много добър инвестиционен проект и в туризма, в района на Камчия. И това, според мен, е също много добра инвестиция, с оглед на факта, че ще бъде целогодишен и ще поема по 2000 деца цяла година. Туристическият сезон в България край морето е много кратък - от средата на май до средата на септември. В Турция и в Европа е по-дълъг.

Мога да дам няколко примера и за инвеститори в селското стопанство. Те не са големи, но единият от тях влага половин милион евро в преработвателен завод. Друг инвеститор влага няколко милиона евро в производството на зърно. Очакваме следващата година земеделски делегации да проявят интерес и да дойдат. И аз ще дам тласък в тази посока. 

Какви са икономическите измерения за България от проектите "Южен поток" и АЕЦ "Белене"?

Решението за АЕЦ "Белене" зависи от правителството на България. Все още текат дискусии и ние очакваме някакво решение - дали да бъде или не. Но засега този проект не върви.

"Южен поток" върви добре и това е много изгодно за българската икономика. Не знам за други такива големи проекти, които да са толкова изгодни за България, тъй като трасето на "Южен поток" минава през 19-20 общини и там ще бъдат разкрити работни места. Всяка година държавата ще печели от транзитна такса. Всички общини поддържат проекта и няма никаки пречки за реализацията му. Надяваме се, че първата копка ще бъде направена тази година, а следващата година ще има пълномащабно строителство. Очакваме, че през 2015 г. ще потече първият газ по тези тръби. Стойността на "Южен поток" е 3,5 млрд долара и голяма част от тези пари ще остават в България, за българските строителни фирми. Разбира се, че в тези пари влизат и цената на тръбите и на оборудването, но по-голямата част ще остане за компаниите, които ще го изграждат тук.

 << Sever.bg във Facebook >>



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар