Вход | Регистрация

Визия за терена на Старо военно училище - 2 проект

Визия за терена на Старо военно училище - 2 проект

Вторият проект за модерен център на Велико Търново в района на Старо военно училище е на авторския колектив арх. Цветелин Радев, арх. Пенко Пенчев, арх. Цветан Радев. Тяхната визия за оформяне на пространството се базира на ПУП от 1926 г.

Краткият анализ, който колективът направи на общия устройствен план на града и по-конкретно на генералния комуникационен транспортен план показва, че за последните 20 години условията в ГРАДА са се променили драстично:

стихийно застрояване и уплътняване на застройката в ЦГЧ; увеличаване интензивността на автомобилния трафик; недостиг на места за паркиране; увеличаване броя на туристите и гостите на града; изграждане на нови хотели, къщи за гости и хостели в старата градска част без необходимите паркоместа. Всичко това води до хаос в автомобилния трафик и паркирането в ЦГЧ за сметка на габарита на пътните платна и пешеходните пространства (площади и тротоари).

1264278


Основните идеи на колектива за оптимизиране и актуализиране на комуникационните проблеми са насочени към:

1. Намаляване броя на транспортните средства по "главната улица”

2. Намаляване на транзитно преминаващите автомобили през ЦГЧ

3. Осъществяване на връзки между отделните елементи на системата (автобуси и леки автомобили с туристи) не чрез забрани, а чрез създаване на система от леснодостъпни обществени паркинги към главните подходи за града в близост до основните туристически обекти; посредством осигуряване на алтернативни маршрути (по-оптимални като време за пътуване); за паркиране без използване на "главната улица”, а алтернативни маршрути

Предложението по т. 1 е за разполагане на нови обществени паркинги:

• В местността "Френкхисар” в подножието на х. Царевец за автомобили, идващи от посока Варна – София;

• Пространството до ж.п.моста и моста на панорамния път (към бившето предприятие "Риба и рибни продукти”) в подножието на х. Трапезица за идващите от посока Русе – Ст. Загора;

• Терените между стария радиозавод и края на ул. "Опълченска” – от посока Русе – Ст. Загора;

• Теренът на част от Старото военно училище – за идващи от София – Варна, Ст. Загора – Русе, Варна – София;

Системата от паркинги може да се допълни с развитие на общ.-обслужващи дейности: обществени тоалетни; кафенета; заведения за хранене; детски съоръжения; водни ефекти и паркови елементи. Стимул за паркирането ще е осигуряване на обществен превоз до туристическите обекти с минибусове с ел. задвижване (Байон); панорамни асансьори и фоникуляри; билети с намаление за всички музеи и др.

Предложението по т. 2 засяга транзита в ЦГЧ от леки автомобили, пътуващи от посока Г. Оряховица и Лясковец през Арбанаси за В.Търново (нови квартали, пазара) и обратно. Решението на проблема е изграждане на пътно съоръжение на нива (детелина), за което има изготвени проекти във връзка с тунела В.Търново – Г.Оряховица и е включено в генералния комуникационно транспортен план като пътен възел "север”.

1264281Предложението по т. 3 предвижда:

• Пряка връзка от пътен възел "изток” до новопредвидения паркинг "Френкхисар” за идващи от Варна, без преминаване през кв.”Света гора”;

• Осъществяване на връзка между терена на БВУ и новопредвидения паркинг "Френкхисар” през "Боруна” – алтернатива на прословутата ул.”Крайбежна”, но без компромиси /със съществуващ колектор, нива, заливане от високи води, унищожаване на уникалния пейзаж към ул.”Гурко” и старата част/;

• Връзката между паркинга в края на ул."Опълченска” - паркинг БВУ посредством панорамния път с тунелите и южния пътен възел;

• Паркинг "Френкхисар” - паркинг в края на ул."Опълченска” посредством обикаляне на х.”Царевец” и пътен възел север.

Тези идеи са отразени в общата комуникационна схема- проектно предложение.

ХАРАКТЕРИСТИКА И ПРОБЛЕМИ НА ТЕРИТОРИЯТА "НОВ ГРАДСКИ ЦЕНТЪР”

В исторически план територията на "Нов градски център” е била извън възрожденския град. След Освобождението тя се застроява и ползва от българската войска и ВВНУ”В.Левски”.

Разположението на новия градски център днес е в непосредствена близост до комуникационния възел ГП 1-4 София –Варна и ГП 1-5 Русе –Ст.Загора и главните градските артерии ул.”Хр.Ботев” и главната улица с пл.”Майка България”, осъществяващи комуникационни връзки на новите квартали на запад със Стария град и резерватите Царевец и Трапезица.

Релефът на територията е хълм с подковообразна форма 600м./350м., 50м разлика м/ у висока и ниска кота и от него се осъществяват визуални връзки към всички посоки на града.

Основните проблеми на територията са определени в следните насоки:

• Липса на достатъчно и на добре решени пространствени, функционални и комуникационни връзки на територията с останалите части на града.

Транспортната връзка с университета, източните квартали и с ж.п. гарата в момента е затруднена и се осъществява чрез трасе през южния пътен възел поради износване и конструктивни проблеми на Стамболовия мост, който се използва само за пешеходно движение.

Автомобилният достъп до територията става от кръстовището на ул.”Хр.Ботев” и "Седми юли” и с тупик от ул.”Ивайло”, а обслужването с обществен транспорт от спирки по ул. "Хр.Ботев” и гл.улица "В.Левски”. Пешеходните връзки и направления за територията не са достатъчно развити.

• Необходимост от по-добра пространствена и функционална организация на територията, отговаряща на исканията на гражданите и на визията за модерен център

В действащия ОУП на общината от 2002 г. в частта изменения на ОГП, теренът на БВУ е заложен с обществено-обслужващи функции, а анализът на проекта на проф.Никифоров показва следните функции: представително ядро /обществено обслужване/ около 24%, бизнес, туризъм, обитаване около 76%, като тази функция предполага строителство от частни инвеститори, т.е. това е скрита приватизация на около ¾ от терена и ликвидиране на всякаква възможност за бъдещи инициативи за изграждане на обществено значими обекти на общината.

1264280

Натоварването на терена с плътна застройка според геоложките проучвания към одобрения ПУП може да предизвика свлачищни процеси.

• Необходимост от обособяване на пешеходна зона с културни и обществени пространства за задоволяване на нуждите от градско и европейско ниво и за развитие на туризма.

В. Търново има нужда от обществени площи, пешеходна зона и паркиране в централната градска част без да се предрешава бъдещото развитие на територията на БВУ с предвиждане на интензивно застрояване.

• Липса на достатъчни места за паркиране и неотложна актуализация на уличните трасета, но съобразени с изградената ВиК мрежа по европейското финансиране

Изпълнени са трасетата и нивилетните коти на улиците по водния проект съгласно ПУП, но липсват достатъчно места за паркиране. Възможно е да се използват съществуващите изкопи за да се избегне обратното засипване.

• Нужда от изграждане на нови сгради с административни, културни и търговско-обслужващи функции

Допълване на съществуващото представително ядро /обществено обслужване/ с цел постепенно и поетапно съсредоточаване на основните административни единици на едно място – областна управа, НАП, общински служби, държавни агенции, факултети и филиали на ВТУ, библиотеки, административен съд и др. с възможност за удобен достъп с личен транспорт и за паркиране в близост;

• Необходимост от осигуряване на зелени и спортни площи като връзка със зелената система на града.

Необходимо е изграждане на зелени площи, спортни терени, детски площадки, запазване на резервни терени с временна функция паркиране и озеленяване.

ПРОЕКТНИ ИДЕИ ЗА "НОВ ГРАДСКИ ЦЕНТЪР”


Проектът предлага многообразна и живописна обемно-пространствената и архитектурно-художествена композиция за територията от различни по форма и размер пространства, сгради с обществени функции, с различна форма и съдържание, надземни и подземни улици и гаражи, оформящи структурата на модерни комплекси и иновативни решения за стъпаловидно застрояване.

Потърсено е правилното съотношение и мащаб между обема на сградите и пространствата, запазване специфичния релеф и неговото обемно и екологично моделиране, поставяне на малки вертикални акценти за обогатяване на силуета, подчертаване на главните подходи срещу площада парк ”Марно поле” и при арката на генералите, отчитане характерните особености на възприемането на центъра от гражданите и гостите на града.

Основните задачи на проектното решение са определени на база проблеми и направени анализи като:

• Решение на пространствени, функционални и комуникационни връзки на територията с останалите части на града.

Пространствено отваряне на територията към града от север и запад. Автомобилният достъп до територията става от кръстовището на ул.”Хр. Ботев” и "Седми юли” чрез основна транспорта улица, която ще осъществи връзка с ВТУ”Св. Св .Кирил и Методий” и кв. ”Света гора” чрез мост и от ул. ”Ивайло” за
обслужващите подземни и надземни улици. Обслужването с обществен транспорт е със спирки по ул."Хр.Ботев” и ул. "В.Левски”. Връзката с ж.п.гарата е транспортна.

Пешеходните връзки и направления за територията са достатъчно развити чрез пешеходен мост от запад над ул."Хр.Ботев” към автогарата и туристическия информационен център, от изток по Стамболовия мост, който се използва само за пешеходно движение и от север при арката на генералите и парковото пространство между двете съществуващи сгради.

• Нова пространствена и функционална организация на територията, отговаряща на исканията на гражданите и на визията за модерен център Модерната пространствена организация на проекта за "Нов градски център” предвижда зониране за административно-представителни, обществено-обслужващи, културно-атракционни и спортни нужди, за търговска дейност с обществено обслужване, решена терасовидно над подземните паркинги, разположени върху бившия стадион и бившата парова централа, поемане на функции и на туристически център с голям паркинг, автогара, туристически информационен център и връзки с останалите паркинги и туристически обекти в Стария град.

Не се запазва сградата на старите казарми. Територията се засища със свободни пешеходни, спортно-атракционни и културни пространства, запазват се и се изграждат водни и зелени площи. Застрояването се ограничава в периферията с административни, обществено-обслужващи и културни сгради. Запазват се резервни терени с временна функция паркиране и озеленяване

• Обособяване на пешеходна зона с културни и обществени пространства за задоволяване на нуждите от градско и европейско ниво и за развитие на туризма.

1264279

Изградените по проекта пешеходни връзки и направления създават т.н. градско ларго с дължина до 500м. от няколко площадни пространства. Оформен е градски площад при съществуващите административни сгради, новопроектирания културен център с библиотека от югозапад и модерна часовникова кула от североизток, малък делово-стъпаловиден площад на североизток, търговско-рекреационен на югозапад, спортно-атракционно с озеленяване от изток и културно пространство за модерно изкуство (пърформанси, инсталации, видеоарт, съвременен танц), покрит амфитеатър и коледни базари в най-южната част.

Това ще е новото градско културно пространство за провеждане на различни европейски събития, културна столица 2019 и др. Основната пешеходна ос е от площадното пространство пред арката на генералите, градския площад към мултифункционалното пространство-покрит амфитеатър до монументалния пластичен знак –символ на Велико Търново.

• Организиране паркиране и актуализация на уличните трасета, съобразени с изградената ВиК мрежа

В транспортната схема на територията се запазва като пешеходна главната улица, минаваща по билото на терена /бивш военен плац/, обслужващата надземна периферна улица със своите изходи към ул."Хр.Ботев”и ул.”Ивайло” и основната полунадземна транспортна улица, осъществяваща връзка с Боруна и кв.”Света гора”. Запазват се основните транспортни улици, но с редуцирани автомобилни подходи и отпадат малките улички, обслужващи вече отпаднали сгради.

На котата на изкопаните улици се организира подземно ниво за автомобилно обслужване и паркиране, както и голям подземен двуетажен паркинг стъпаловидно застроен с търговска дейност и обществено обслужване на мястото на стадиона с общ брой 1 800 паркоместа.

• Изграждане на нови сгради с административни, културни и търговско-обслужващи функции

В градоустройственото решение са спазени принципите за разполагане на новопредвидената застройка в зони без масивна растителност, в съществуващи изкопи, съобразяване с релефа, функциите на територията и запазване на визуалните връзки с останалата градска част.

Новата застройка се предлага като:

- терасовидно застрояване със зелени покриви-градини на административно-обслужващи сгради в периферията при обслужващата улица и на сгради с търговска дейност, обществено обслужване и военния музей от запад към ул. ”Хр,Ботев” за предпазване на сградите от прегряване и за екологичен ефект.

- модерни културни сгради от метал и стъкло и съоръжения с оформяне на мултифункционално амфитеатрално пространство като задънка на основната пешеходна ос в южна посока с възможност за организиране на концерти, дискотеки, базари и др.

Групата нови сгради са за администрация на НАП, бюро по труда и др., обслужващи сгради-автогара, малък хотел, магазини, заведения, културен център с библиотека, военен музей, спортни-зали, съблекални и др. Ще се реконструира и адаптира за нова функция сградата на старата мелница.

• Запазване на зелените площи и оформяне нови за рекреация, водни ефекти, градски дизайн и спорт в югоизточната част като връзка със зелената система на града.

Запазено е съществуващото зелено пространство между сградите на Областната управа и ВТУ. То е проектирано на нива, следващо терена и завършва с терасовидна застройка със зелени покриви и кръгъл акцент върху терена на бившето игрище "Юнак”. Запазена е растителността при входа до арката и зелените ивици при съществуващите сгради.

Предвижда се изграждане на зелени площи, спортни терени и детски площадки в южната и югоизточната част на терена. Богато ще се озеленяват пешеходните площи с храсти и висока растителност. Предвиждат се за украса изкуствени водни площи фонтани, водни огледала, течащи каскади, които ще подобрят микроклимата на центъра през лятото.

За изолация на шума от комуникационните артерии се предвижда засаждане на растителност от юг и изток.

<< Sever.bg във Facebook >>



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар