Вход | Регистрация

„Обществен барометър“: Възпитават ли правилно приказките?

„Обществен барометър“: Възпитават ли правилно приказките?

"Традиционните детски приказки могат да нанесат вреда на възможностите за кариера на жените в Европа, и поради това те трябва да се забранят” (infobalkani. worldpres). Според доклада, подготвен от Комитет към Европейския парламент по правата на жените и половото равенство, половите стереотипи в училище влияят на възприятието на това, как момчетата и момичетата трябва да се държат и това е вредно за възможното кариерно развитие на жените в бъдеще. "Питър Пан представлява огромна заплаха за европейските феминистки", твърди докладът.

От Комитета призовават ЕС законодателно да се "справи с проблема” и за това докладът препоръчва Европейската комисия да води политика на равенство във всички социални сектори (които не са само традиционни). И се конкретизира, че такава алтернативна детска литература като "Крал и крал” (на съответната рисунка двамата крале се целуват) учи малките деца за истинското сексуално многообразие на обществото.

1041317

В Норвегия – една от първите страни в Европа – правителството вече е одобрило и въвело "алтернативното” обучение в детските градини, напълно съответстващо на сексуалното многообразие на норвежкото общество. На служителите в детските градини в Норвегия вече е предложено да използват илюстрирани детски книги с абсолютно други приключения, в сравнение с традиционните стереотипи. Примерите включват в себе си книги по темите, където "принцовете се влюбват в принцове", "крал, който вместо да управлява своето кралство, ще прекарва времето си с децата по един особен начин", а "принцесите смело спасяват принцове от големи опасности."

В тази връзка е и въпросът в анкетата на Север.бг. Тази седмица ние ви попитахме: "Приказките за традиционни семейства възпитават ли правилно децата?

60% от гласувалите подкрепят тезата, че това е правилното възпитание, 20% категорично отричат, като са заложили на отговора, че ценностите сега са други, пак 20% не могат да преценят. Нито един от хората, които попитахме, не се обяви против морала и ценностите, които възпитават у децата традиционните приказки. Напротив!

1041315

"Определено традиционните детски приказки, каквито ги помня от моето детство, възпитават. Конкретно за българските приказки не смятам, че провокират дискриминация, напротив, много са поучителни.", е мнението на 26-годишната Цветелина Г.

"Аз имам внучки. Когато бяха малки, съм им разказвала много приказки, тяхната майка им четеше и те самите са чели, говорехме за приказните герои. Приказките учат да се уважават традициите, хората. Сега децата приемат много информация, главно чрез интернет, но не знаят неща, които ние сме учили. Виждам и по моите внучки. Преди се събираха с приятелки, играеха, общуваха помежду си, сега общуват повече чрез компютъра, събират се все по-рядко. Но пък им остана любовта към книгите, което ме радва.", казва 57-годишната Тинка С.

По повод на "сексуалните реформи" в норежките училища и детски градини, които не само, че изцяло се подкрепят от правителството, но то заделя за това още 150 000 хиляди крони, ето какво сподели друг наш читател – Веселин В:

"Снощи от Норвегия се прибра за седмица моят шурей и от това, което си говорихме за норвежците, не мисля че са модел за подражание. Освен високия стандарт, са необходими и други ценности. Нямам нищо против хомосексуализма, но да замениш класиката с литература, която да обслужва този проблем, е самата крайност. Ако някой има лидерски заложби, независимо от пола си, ще ги реализира! Едва ли има значение, че в начален курс на обучение е учил "Котаракът в чизми" или "Принцесата и граховото зърно". Аз съм за традициите. Може да надграждаш единствено върху здрава основа."

... Приказките съществуват, откакто свят светува. Едва ли има човек, който да не си спомня с умиление как вечер, преди да заспи, са му разказвали увлекателните истории, в които бедни юнаци побеждават ламята и се женят за красивата принцеса; богати принцове се учат на занаят, за да заслужат ръката на бедна, но красива девойка; отхвърленото грозно патенце се превръща в красив лебед и получава вниманието на всички...

1041318

И, колкото и фантастични да са ни се стрували в детството историите, с порастването сме разбирали, че тях ги има с една цел – да възпитават малките хора и да формират у тях качества и ценностна система, модел на поведение и отношение към света и хората, да разбират света, в който живеят – това, което всъщност искат мама и татко.

Сигурна съм, че на много родители им се е налагало да прекъсват приказката по няколко пъти, за да отговарят на изпадналите в недоумение деца, "Защо вълкът изяжда бабата и Червената шапчица?", "Защо таткото оставя децата си сами в гората?", "Как от устата на лошата и грозна дъщеря излизат змии и гущери, а от устата на добрата и красивата – злато" или пък "Как е сложена отрова само в половината ябълка, която изяжда Снежанка?"...

Сложно се отговаря на тези въпроси, нали? Но един мъдър родител винаги знае и чувства какво е посланието в приказката и намира най-подходящите думи, за да го обясни на детето си така, че то да разбере смисъла. Не е сложно! Просто това е една от първите форми на възпитание, на себеусещане и на отношения, при които питащият малък човек и отговарящият му възрастен доближават световете си и се научават да се чувстват и да се разбират.

Да разбират света, в който има мама и татко, добро и лошо, красиво и грозно, полезно и вредно. Свят, който, за да съществува правилно, нормално и балансирано, от хиляди години трябва да има "ин и ян", които, колкото и да са противоположни, си взаимодействат в невероятна хармония и правят цялото и завършеното. Всичко друго е болна психика...

<< Sever.bg във Facebook >>

 

 

 

 

 

 



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар