Вход | Регистрация
Русе 21°C

Петдесет и второто издание на "Мартенските музикални дни" се провежда в Русе

В рамките на две седмици жителите и гостите на крайдунавския град ще могат да се насладят на изпълненията на световноизвестни музиканти

Петдесет и второто издание на "Мартенските музикални дни" се провежда в Русе
Снимка: Север.бг

На 17 март в Русе бе дадено началото на 52-то издание на Международния фестивал "Мартенски музикални дни". На откриването кметът на община Русе Пламен Стоилов подчерта, че тази година събитието ще премине под мотото "Русе - европейска столица на културата 2019". "Гордея се, че в продължение на години, спазвайки традицията, ние сме домакини на един от най-реномираните и авторитетни международни фестивали. Винаги сме гонили високи стандарти, били сме пример за подражание и сме били част от голямото европейско музикално семейство", с тези думи Стоилов постави началото на музикалния форум.

В първата фестивална вечер на сцената на Доходното здание в България дебютира световноизвестният Английски камерен оркестър, дирижиран от знаменития руски цигулар Сергей Крилов. Публиката в препълнения салон се наслаждава в продължение на близо три часа на великолепно изпълнените произведения "Симфония № 29" и "Концерт за пиано" от Моцарт със солист пианистката Пламена Мангова. Крилов се представи и като солист в Концерт за пиано, цигулка и оркестър от Менделсон. Оркестърът предизвика истински фурор сред публиката и бе възнаграден с продължителни аплаузи. Въпреки огромната умора от концерта, Пламена Мангова и Сергей Крилов изпълниха блестящ бис – "Вариации" на Игор Стравински.

Представяме ви какво сподели пред нас директорът на фестивала Ива Чавдарова за това, как се организира такъв голям форум:

Какви са най-големите трудности, които застават пред вас при организирането на фестивал от такова високо ниво?

Може би най-големите трудности са свързани със селекцията на артистите и начина, по който се "композира" цялата програма. Трудностите идват и от необходимостта по някакъв начин да синхронизираме нашата подготовка и селекция със стандартите в Европа. Ние работим с големите и престижни агенции, които се занимават с предлагане и менажиране на артисти. Те планират дългосрочно нещата си от две до пет години напред, а това създава сериозни трудности за нас. През последните години се опитваме и се учим да планираме достатъчно дълго напред, за да можем да придобием стабилитет в селекцията на артистите и програмите. Третата трудност е свързана с финансирането, защото подобен формат фестивали навсякъде по света е скъпо удоволствие.

Все пак тук, на русенска сцена, посрещате световноизвестни звезди..

Да, такъв е случаят с концерта за откриването на фестивала на един от най-реномираните оркестри в света - Английския камерен оркестър. Сергей Крилов и Пламена Мангова са артисти от невероятна класа.

Как се убеждават такива хора да дойдат у нас?

Това трудно се организира и коства много усилия. Няма да скрия и че големите артисти търсят винаги нови територии и публики. За тях срещата с различната публика е изключително голямо предизвикателство и те с радост гостуват в България. Не е трудно да се убедят. Трудностите идват от финансирането, от договарянето, от програмите, които ние искаме, и тези, които те предлагат. Селекцията е труден процес, както и самото финансиране, за което вече стана дума. Защото в България тези неща се случват с много усилия. Спонсорите нямат специална политика в областта на изкуството, особено в областта на музикалното изкуство, що се касае до класическата част от тази култура. Действително имаме доста стабилни спонсори от дълги години, които ни подкрепят и осигуряват един комфорт в провеждането на фестивала и без тях не бихме могли по никакъв начин да осъществим това, което се опитваме да правим. Фестивалът се финансира частично от Общината, половината средства идват от нея. Министерство на културата също участва с един немалък процент.

Какви цели си поставяте за следващите издания?

Естествено е, че има много нереализирани проекти. Когато се прави подбор, винаги едни неща отпадат, други излизат приоритетни на преден план. Разбира се, че имаме планове за следващата и по-следващата години, но те засега са в работна фаза и аз не бих могла да коментирам това с вас.

След толкова години на организация какви са нещата, които ви притесняват всеки път в началото?

Най-страшен е белият лист. То е като композирането, като писането на текст, когато имаш една бяла схема пред себе си. Това е най-страшното, да започнеш да я пълниш по някакъв начин и да я запълниш така, че тя в крайния си вид да излезе интересна, атрактивна, да има профил и смисъл. Така да се подредят програмите вътре, че да не се дублират по жанрове. Процесът е много интересен и аз като музикант с голяма радост се опитвам да го преодолявам. Белият лист е най-страшното нещо, какво точно да направиш с тези 15 дни, как да разположиш нещата, които имаш в главата си и как те да изглеждат интересни за публиката.

Имате ли сте по-интересни случки с някои от участниците досега?

Доста са. Може би някой ден ще се пишат истории за светлата и любопитната част на фестивала през всичките тези години. С усмивка се сещам днес за случая отпреди няколко години, когато избухна пожар в хотел "Дунав" и гостите ни бяха принудени да излязат отпред с всичките си инструменти и багаж. Ние, организаторите, изпаднахме в ужас и паника от цялата ситуация, за разлика от музикантите, които не се притесниха толкова много, че да притеснят и нас. Невероятно нещо са артистите, отнасят се с изключителна толерантност към всичко, което се случва тук.

Какво да очакват посетителите на форума?

Ще зарадваме българската публика с бляскав коктейл от знаменитости от 12 страни на Европа. Очакват ни 21 концерта, с творби от барока до съвременната музика, джаза и тангото. Специално за фестивала в Русе пристигат три от най-известните в Европа камерни ансамбли.

 

 

________________________________________________________________________________

Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар