Плащайте си данъците, за да бъде по-спокоен бизнесът ви!
Общински съвет - Велико Търново
Всички знаем че държавната хазна се пълни основно от данъци.
Дали ще е добра годината, как върви събираемостта на налозите към този момент, има ли ги още "тайните клиенти" и за какво най-често се оплаква малкият и средният бизнес, разговаряме със Стефан Михайлов, директор на ТД на НАП - Велико Търново и Петко Николов, директор на дирекция "Обслужване” в ТД на НАП в старата столица.
ТД на НАП Велико Търново отговаря за седем области - Видин, Враца, Монтана, Ловеч, Плевен, Габрово, Велико Търново.
Г-н Михайлов, каква е събираемостта на данъците към този момент? Ще изпълните или няма да успеете с плана си до края на годината? Прогнози?
Към края на август се движим в рамките на 60 % от изпълнението на плана като във всички данъци, с изключение на ДДС, сме малко повече от предвидените размери за съответния период. ДДС не е в рамките, тъй като от тази година има промяна в Закона на ДДС по отношение на зърнопроизводителите, т.нар. режим на обратно начисляване. Те в кампания теглят данъчен кредит, а не внасят и съответно при продажбите не начисляват.
Ефектът от този Закон ще се усети най-вероятно в началото на следващата година. На този етап на зърнопроизводителите се възстановява ДДС в значително по-големи размери, в сравнение за същия период на миналата година. Справките декларации са пет пъти повече като брой за възстановяване. Ако за миналата година са били 1000, сега са 5 000. Надявам се до края на годината да успеем да наваксаме загубеното темпото по отношение на ДДС.
Най-вероятно на всички зърнопроизводители и особено на тези с голяма сума възстановено ДДС ще им се извършат ревизии. Сега се възстановява ДДС само с проверки.
Кой е най-честия подход спрямо събираемостта на налозите - уведомителни писма, привиквате работодателите?
Продължаваме да работим по събираемостта на данъците с различни средства - от срещи до запори и продажба на имущество. Целта е не да ликвидираме фирмите, които работят, а по благоприятен начин за тях да внесат съответните данъци.
Продължава ли акцията "тайни клиенти" и как? Кои са най-честите посещавани обекти? Кои са най-големите нарушители?
Продължава, ще бъде до края на септември. Досега са извършени 1148 проверки. Нарушителите ще бъдат санкционирани с актове за административни нарушения. Проверяваме предимно търговски обекти, където се изисква наличието на касовите апарати. Не може да се определи кой е голям нарушител. Но обикновено нарушението е неиздаване на касов бон.
Кой крие повече доходи - физически лица или юридически? На какви фрапиращи случаи сте се натъквали?
Непрекъснато извършваме такива проверки. Те са насочени към хора, които имат несъответствия между доходи и имущество. Проверките са регулярни. Не може ад се определи кой крие повече данъци, дали физически или юридически лица, защото всеки път е различно. Не може да се каже конкретно. Има фрапиращи случаи - най-вече разминаване на имущество с декларирани доходи Лица разполагат с коли, къщи.
Акции на данъчните в помощ на митничарите?
От септември излезе и указание от централно управление, които най-вероятно съвместно с Митниците са организирали по съответния ред проверките. В Търново това са 15 обекта. Проверяват се търговски бази, т.нар. петролни бази. Три проверки в момента. правим ги съвместно с колеги от минтицине. сега установяваме адреси и обикаляме обектите.
Много често малкия и средния бизнес е затруднен да внася данъците си за месеца, поради липса на достатъчно приходи или забавяния по плащания. Мисля, че предприехте кампания с уведомителни писма по мейл. Чувала съм, че такива писма са стрес за някои шефове и често задаване питане - защо големите не гонят, а нас, дребните. Вашият коментар?
Това не е вярно. Големите фирми също подлежат на контрол и то много по-строг от това, което са техните телефони обаждания или напомняне по мейл. Всички големи фирми над 100 000 лева са на постоянен мониторинг, от публичните изпълнители, и от мен. Непрекъснато се следи този процес. Могат да бъдат спокойни, че критерият е еднакъв към всички. Големият бизнес най-вероятно също е затруднение по отношение на неплатени фактури. Но всички трябва да бъдат изрядни по отношение на данъците. Моят апел към всички категории бизнес е по-добре да си плащат данъците, за да бъде по-спокоен бизнесът им.
Г-н Николов, полезна информация за работодателите? Попаднах на такъв сайт, където с въпроси се дават отговори от експерти на тема - работодателите и счетоводителите масово не знаят... От данъчна гледна точка какво не знаят и най-често се бърка, умишлено крие или стриктно се спазва?
Взаимоотношенията на работодателите и счетоводителите с НАП не са елементарни. Те трябва да знаят доста неща, свързани с различните видове декларации, нуждата документация, спазване на срокове. Както знаем, всяка година има изменения в данъчното и осигурителното законодателство, което вменява нови изисквания. От друга страна е по-важно да кажем, къде те могат да намерят точна информация.
Най-вярната и точна информация, която те могат да намерят е интернет страницата на НАП. Има рубрики, които обхващат на 100%, което трябва да знае един работодател и счетоводител с нас.
Има и интересни рубрики - въпроси и отговори. В нея всеки, който има по-сложен казус за разрешаване са дадени становища от наши методолози, които са се произнесли. Има и данъчен календар, където всеки месец, дата по дата е записано какви срокове трябва да се спазват. И който започва тепърва да дава счетоводни услуги, може да намери всичко в сайта ни. На място също може да дойде всеки, оказва му се пълно съдействие. Правят се консултации. Затова има дирекция "Обслужване".
Голяма част от хората обичат личния контакт. Ние винаги сме отворени за всякакви видове въпроси. Има и телефон на информационния център на НАП - 0 700 18 700. Там също могат да се задават въпроси. При писмено запитване също има писмени отговори.
За още любопитни новини, следете ни и във Фейсбук: https://www.facebook.com/Sever.bg