Вход | Регистрация

Транспортни експерти искат временни книжки за младите шофьори

Транспортни експерти искат временни книжки за младите шофьори
Снимка: sxc.hu

По-високата безопасност по пътищата ще дойдат с по-качественото обучение, по-добър контрол и строги санкции. Това мнение изказаха Съюза на организациите в автомобилния транспорт (СОАТ) и Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ)  по време на пресконференция в БТА.

По данни над 75% от катастрофите са от грешка на човека в най-общия смисъл. В тях се включват грешките на водачите, управлението на транспортните фирми, изграждането на пътищата и поставянето и поддръжката знаците, коментира Койчо Русев председател на СОАТ.

По тази причина е необходимо подобряване на качеството на обучението на водачите у нас. Нужни са повече часове за квалификация и да се допълнят със знания за етика по пътя. Има пропуски в поведението, на което като общество малко обръщаме внимание, но то води до изнервяне на водачите и неадекватни реакции по пътя.

Експертите предлагат младите водачи да получават временно удостоверение. Предложението е то да бъде за срок от 3 години, но продължителността на временното удостоверение може да бъде дискутирана с други експерти в областта.

Ако младият водач не допусне катастрофа или друго нарушение, което води до отнемане на точки или свидетелство, да получи редовна шофьорска книжка. В противен случай младите водачи да се насочват отново към курсове за водачи, "Такава практика има в Швейцария", обясни още Георги Петров, председател на АЕБТРИ.

От организациите поискаха и повече отговорност от обучителите. "Този, който произвежда "брак" трябва да бъде санкциониран", коментираха те по време на пресконференцията. Има много случаи, когато кандидат-шофьорите лъжат, че имат необходимото образование или изпълняват другите изисквания, когато се записват в школите. Обучителите не проверяват тези данни и после неграмотни хора подкарват автомобили по улиците.

Необходимо е при наличието на подобни нарушения да бъдат санкционирани и школите, а в някои случаи дори да се стига и до отнемане на лицензите, коментира още Русев.

Сериозен е проблемът свързан и със здравословното състояние на водачите, обявиха още от асоциациите. Не става въпрос само за внезапните случаи на проява на заболяване, а за хронични заболявания, на които не се обръща сериозно внимание от страна на управители на транспортни фирми, например.

Санкциите трябва да се увеличат поне двойно, обясни още Койчо Русев. Примерите в Унгария и Гърция показват, че значителното увеличение на глобите, водят и до намаляване на нарушението. В тези държави в някои случаи се стига до отнемане на колите, докато високите глоби се покрият. "Не трябва да се заявява, че българинът е беден и няма пари за санкции, щом като се е качил на кола, той трябва да плаща", допълни още Русев.

Петров коментира случай от Швейцария, когато за движение със скорост от 247 км в час, глобата е била 300 хил. швейцарски франка.

Организаторите на пресконференцията отбелязаха още и че трябва да се поставят повече изисквания към превозните средства, които пътуват по републиканската пътна мрежа. "Те трябва да отговарят най-малко на стандарт ЕВРО 3", коментират те.

Не бива да се забравят и коланите за пътниците, както разбира се и поддръжката на магистралите и пътищата от първокласната мрежа, да се премахнат билбордовете, да се следи за поставянето на знаците по пътищата.

По данни на КАТ през 2010 година има 11 смъртни случая в резултат на сблъсъци с билбордове, допълни Русев. В повечето страни в Европа е напълно забранено допълнително строителство край пътя.



Източник: БТА
Докладвай за нередност в статията
Добави коментар