Вход | Регистрация

Нинова забранява на телекомите да повишават цените

Нинова забранява на телекомите да повишават цените
Стоп кадър, НОВА

Министърът на икономиката и индустрията Корнелия Нинова обяви пред журналисти в четвъртък, че на телекомите ще бъде забранено да увеличават цените си от 2022 г. по действащите договори по начина, по който го съобщиха. Изявлението ѝ дойде след като по-рано през деня председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов коментира пред БНТ, че ведомството му може да глоби операторите за това, че смятат да вдигнат накуп фиксираните си в договорите цени с инфлацията за 202 и 2021 г., което прави около 4-5 процента, но не и да го спре.

Лидерката на БСП в оставка обаче е намирила начин това да стане.

"Комисията за защита на потребителите се произнесе, че това намерение е нелоялна търговска практика, защото мобилните оператори възнамеряват да вдигнат цената за две години 2020 и 2021 г. накуп", обясни Нинова.

"Искаме да ги предупредим, че ако го направят, ще приложим всички механизми и законови мерки, с които да не допуснем това. Те са няколко: налагане на глоба е най-малкото, тя е в размер от 1000 до 30 000 лева. Но и второ, ще се обърнем към съда, за да поискаме, ако заповедта ни бъде обжалвана, да се приложи предварително изпълнение, тоест да не се пристъпва към увеличение на цената", заяви тя след среща с с представители на неправителствени и граждански организации в областта на потребителската защита .

Маргаритов добави, че в последните два дни има много засилен интерес от страна на потребителите за обявеното намерение за увеличаване на телекомуникационните услуги. По думите му, ако се използва законова възможност да бъде събрана ставката за инфлацията за две години едновременно, според КЗП, ще се стигне до злоупотреба с възможността, която законът дава и е предвидена в клаузите на договорите.

Диалог може да има, стига да се дава сметка за това, което е по закон, и това, което се съдържа в договорите, които самите мобилни оператори предлагат на потребителите, заяви председателят на КЗП.

Нинова декларира, че Министерство на икономиката и индустрията ще акцентира върху потребителската тема, защото потребителите са потърпевшите от всяко криза в България - енергийна, икономическа, вдигане на цените, неравноправни клаузи в договорите, нелоялна конкуренция.

В същото време потребителите не могат да се защитят сами, това са твърде много усилия, пари за адвокати, такси по съдебни дела. По думите на министър Нинова, те са беззащитни срещу "големите", които са колекторските фирми, монополите, ЕРП-та, топлофикации, мобилни оператори.

Тя увери потребителите, че "от днес ще положим всички усилия те да почувстват, че държавата стои зад тях, че защитава техните права с всички правомощия, които имаме като институции".

С неправителствените организации на срещата в четвъртък е било обсъдено създаване на общи екипи на държавни и граждански експерти, които заедно да работят за защита на потребителите.

"Възстановяваме работата на Националния съвет за защита на потребителите, който не се е събирал от повече от 2 години. Изключително важен орган, който се съсредоточава в своите правомощия, междуведомствени действия и съгласуване между няколко министерства", обясни вицепремиерът.

Преди това Маргаритов заяви, че комисията има право да глоби компаниите за нелоялни практики, но не и да повлияе на ценообразуването. "Ще следим абсолютно изкъсо да се спази законът и дори във фаза намерения ние ще ги предупредим за това", каза Маргаритов.

Председателят на КЗП припомни, че потребителите могат да прекратят договора си с мобилния оператор с едномесечно предизвестие, ако имат безсрочен договор, и след плащане на неустойка при такива с определен срок.

 



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар