Вход | Регистрация

Михаил Николов: Ако сега бях ученик, щях да се гордея с напредничавостта на училището ми

Михаил Николов: Ако сега бях ученик, щях да се гордея с напредничавостта на училището ми
Михаил е роден през 1984 г. във Велико Търново, където завършва и средното си образование в Природо-математическата гимназия. Завършва информатика в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и именно там разработва софтуера на електронен дневник, който е единствен по рода си у нас. Неговият дневник позволява на родителите да са "в час" с децата си, давайки им достъп до ученическия бележник и учителския дневник. Интернет приложението на Михаил вече се използва в училища в Свищов, Велико Търново и Горна Оряховица.

Срещнахме се с Михаил от любопитство да разберем какво точно е това "електронен дневник" и има ли той почва у нас. Разбира се, държахме също да ви запознаем и с поредния прогресивно мислещ и талантлив млад човек от Севера.

Разкажи за същността на софтуера електронен дневник?

Продуктът стартира като електронен дневник, но постепенно се превърна в уникална по рода си цялостна система за училищата, а електронният дневник съставлява една част от нея. Въпреки това решихме да наречем системата Дневник@, най-вече за да се дистанцира от други продукти, носещи името е-дневник.

Какво включва тази система?

Включва електронен бележник, който дава възможност на ученици и родители да виждат цялата информация за ученика – оценки, забележки, отсъствия, родителски срещи, учебна програма, домашни работи, материална книга - която всъщност е електронен вариант на документа „Материлна книга“, който съдържа записи за темата на уроците за всеки час от седмичното разписание, както и различни модули за сравнение на данни, за задаване на домашни работи и за известяване на родители със sms и имейл.

Самият Дневник@ представлява интернет приложение, т.е. за да се ползва, е необходима само връзка с интернет. След въвеждане на потребителско име и парола системата разпознава дали потребителят е ученик, родител, учител или администратор.

Как ти хрумна идеята да го създадеш, вдъхнови ли те нещо?

Идеята се роди преди около две години като тема за дипломна работа за магистратурата ми по „Електронно обучение“ в Софийски университет. Тогава започнах да се интересувам дали има подобни приложения, какви са характеристиките им, какво може да се направи по-добре и и т.н. Оказа се, че съществуващите системи са доста схематични, покриват малка част от функциите на хартиения дневник и са трудни за боравене. Това ме мотивира да започна разработката на електронен дневник, който освен че предоставя всички характеристики на дневник, добавя стойност към работата на учителите и директорите, като им предостави полезни статистики, директна връзка с родителите и др.

Колко време работи по дневника и помага ли ти някой?

Разработката на системата стартирахме от нулата с моя колега Лъчезар Григоров. Основите на приложението бяха разработени за около една година, след което го въведохме в първото училище. Впоследствие започнахме развитието на цялостната система, която вече е готова. Важно е да се знае, че тя ще бъде адаптирана спрямо всички новоизлизащи промени от МОМН.

Трудна ли е работата с Дневник@ ?

Не. Тя е максимално интуитивна и опростена. Ежедневното боравене със системата включва не повече от 3-4 основни стъпки, като взаимодействието с нея е подобно на работа с имейл портали, социални мрежи и други интернет приложения. Отзивите от училищата са, че Дневник@ е лесен и не затруднява учителите.

По какъв начин става навлизането му в училищата и кое беше първото училище, което пожела да ползва дневника?

Първо внедрихме Дневник@ в ОУ „Бачо Киро“ във Велико Търново. Там системата стартира пилотно, още преди да е напълно завършена. Въвеждането на системата е изключително лесно и бързо. При проявен интерес от училището единственото, което изискваме от тях, е да ни предоставят достъп до базата данни с учениците и учителите. След това ние ги въвеждаме автоматично в системата и даваме обратно на училището интернет адрес към Дневник@ и файл с потребителски имена и пароли за учениците и учителите. Веднага след това използването на системата може да стартира.

Мислиш ли, че това нововъведение се приема добре от учениците?

Учениците днес са изключително напредничави и ще се радват, че образователният процес се модернизира. Да, може би няма да им хареса, че родителите ще имат ежедневна информация за случващото се в училище, но не вярвам това да окаже негативно влияние върху потреблението на системата. Статистиките от ОУ „Бачо Киро“ показват, че през месец  декември над 1/3 от учениците са влезли в системата, което може само да потвърди интереса към нея.
Също така идеята й е да бъде полезна и за учениците, като им предоставя информация за домашни работи, предстоящи контролни и други събития.

Ти добър ученик ли беше?

Аз бях добър ученик, но съм имал слаби оценки и неизвинени отсъствия, което според мен е нормално. Не съм се опитвал да ги крия, така че, ако тогава имаше подобна система, едва ли би ме притеснила. Всъщност щях да се гордея с развитието и напредничавостта на училището ми.

Къде работиш, с какво се занимаваш извън програмирането?

От четири месеца съм се отдал изцяло на Дневник@ – развивам и добавям нови функции и го промотирам. Извън програмирането се отдавам на една от детските ми страсти – китарата, или ходя да играя футбол с приятели.

Замисляш ли друг иновативен софтуерен продукт?

Към момента съм се концентрирал върху Дневник@ и неговото развитие – как да го направим още по-добър, по-полезен и различен.

Чешит ли си?

Може би, отчасти. Напуснах успешна работа с възможност за развитие, за да реализирам една идея, която носи със себе си риск, но и огромно удоволствие да създаваш нещо собствено, твое, което вече започна да се оценява и да намира приложение. Дано чешитът в мен ме е повел в правилна посока.

 

____________________________________________________________________________

Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар