Такситата излизат на масов протест днес
БТВ
Таксиметрови шофьори от цялата страна излизат на масов протест днес. Те за пореден път ще изразят недоволството си от значителното поскъпване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". По техни думи Асоциацията на застрахователите в България е излязла със становище, в което се посочва, че таксиметровите водачи са участвали 25 пъти повече от обикновените коли в пътнотранспортни произшествия. Това налагало вдигане на цените на застраховката, но само за тях.
Организираното придвижване на таксиметровите водачи ще е с полицейски съпровод, като същевременно служителите на реда ще подпомагат и останалите участници в трафика.
Увеличаването в цената по премията е в пъти – от 200 до 1100%. Това е удар върху бранша, каза пред БНР Красимир Цветков, председател на Национален таксиметров синдикат, във връзка с причината такситата да излязат на масов протест в различни градове на страната, недоволни от драстичното поскъпване на "Гражданска отговорност" за сектора.
Той даде пример с неговия, сравнително нов автомобил, хибрид, за който от 386 лева сумата отива на над 1000. Застраховките в някои компании за същия автомобил достигат над 3000 лева.
От първия протест, който се проведе на 31 октомври в Пловдив, се знаеше, че предстои национален протест. Реагирали са от различни парламентарни групи, които са дали заявка за срещи за изясняване на проблема, поясни Цветков, като не скри опасенията си от "яхване на протеста". Той добави, че са задържали цените, за да не употребят бранша им политически предизборно.
"Става дума за действие, което прилича на хоризонтално споразумение, картелно споразумение. Всички външни белези носи. Това действие дословно преписва чл. 15 от Закона за защита на конкуренцията", смята той.
Не е странно само мълчанието на КЗК, а на всички институции, включително на прокуратурата и на КФН, коментира Красимир Цветков в предаването "Преди всички".
"Напълно сме убедени, че ще покажем много различно положение", заяви той относно оповестена от застрахователи информация за дела на пътните произшествия, в които участват таксита. Броят ПТП при таксита и други автомобили е съпоставим, подчерта той и добави, че средната скорост на такси в София е 17-20 км/ч.
"ПТП-то го прави човекът, не го прави колата. Отговорността е на шофьора, не е на ламарината."
Таксиметровите шофьори са много лесен таргет за такъв тип финансово извиване на ръцете, изрази мнение Цветков.
"За нас една кола храни минимум едно семейство, много често и две."
Въвеждането на бонус-малус системата по незнайни причини не се случва, отбеляза още той във връзка с оценката на индивидуалния риск при шофьорите.
Ще продължим да търсим всички възможни варианти да си защитим бизнеса, изтъкна в заключение Красимир Цветков.
"Ще запазим пълна протестна готовност за следващи протести. Ако трябва ще бъдат и по-големи. Може да се окаже, че ще има неприятни изненади по коледните празници – трафик, граници, блокади, магистрали. Няма как да приемем този натиск върху нашия бранш."
Всеки застраховател определя самостоятелно ценовата си политика, обясни Пламен Шинов, заместник-председател на Асоциацията на българските застрахователи.
Колкото повече време автомобилът е на пътя, толкова по-голяма е вероятността да има щета. Такситата изминават стотици километри на ден. Това е различно от нормалния пробег на собственик на автомобил. Има много фирми в подобен режим на работа като такситата – куриерските фирми, товарните автомобили, съответно тарифите за тях са различни, стана ясно от думите му.
Само няколко компании предоставят задължителната полица "Гражданска отговорност" на такситата, тъй като това е много рисков сегмент, коментира Пламен Шинов.
Вчера две от браншовите организации, които днес организират протест, са били на среща с представители на асоциацията с искане за запазване на старите цени на застраховката, въпреки че анализ на застрахователния бранш показва, че при тези автомобили предизвикването на щети е 20 пъти по-високо.
Застрахователният бранш не си е адаптирал цените спрямо инфлацията, твърди още Шинов.
"Таксиметровите автомобили навсякъде в Европа са със завишен риск. Винаги има адаптирани тарифи спрямо тях. Не са като нормалните автомобили. В много държави се прилага бонус-малус."
Картелно споразумение няма, посочи Пламен Шинов в отговор на въпрос нарушава ли застрахователният бранш определени регулации.
Той декларира готовност да се направи обстоен анализ на щетите, причинявани от таксита, ако асоциациите на таксиметровите шофьори им предоставят информация за това.