Вход | Регистрация

Да научим повече: Симеон Петров - забравеният герой от Русе

На 26 август 1912 г. първият дипломиран български пилот излита с първия български военен самолет

Да научим повече: Симеон Петров - забравеният герой от Русе
http://www.offroad-bulgaria.com - Форум

На днешната дата, 26 август (13 август по стар стил) през 1912 година русенецът Симеон Петров - първият дипломиран български пилот, излита с първия български военен самолет, за да го  демонстрира на българските граждани.

Поручик Петров излита от първото българско летище, представляващо една поляна северно от Централна гара София. Възторгът е неописуем, и когато авиаторът се връща, хората го поемат на ръце и го носят до площад "Света Неделя”. След поручик Петров летят и двамата му колеги Топракчиев и Богданов. Но в историята остава винаги първият.

1371274

Симеон Константинов Петров е роден на 1 септември през 1888 г. в Русе. Неговият баща е офицер от българската армия и Симеон тръгва по неговите стъпки, записвайки се във Военното училище в София.

На 15 септември 1907 г. юнкерът Симеон Петров е произведен в първо офицерско звание – подпоручик и назначен за носене на службата в 4-ти артилерийски полк в Столицата.

В края на 1911 г. Военното министерство изпраща до командирите на всички части на българската армия писмо, с което ги уведомява, че през януари 1912 г. ще се проведе конкурс между желаещите офицери и подофицери, за набиране на кандидати за пилоти и авиомеханици за бъдещата българска военна авиация.

Симеон Петров има вроден афинитет към техниката и когато кандидатите за първи български летци се готвят за конкурсните изпити, които включват и познаване на моторите с вътрешно горене – нещо сравнително ново за времето – поручик Петров чертае разрези и обяснява на колегите си устройството и принципа на работа на самолетния мотор Рено.

Обучение във Франция

На 9 април 1912 г. поручик Симеон Петров, заминава с "Ориент Експрес" за Париж. Там той изучава самолетите и летенето в школата на най-популярния летец в света за онова време Луи Блерио. По това време Франция е пионерът в развитието на световната авиация и френската авиационна школа е най-авторитетна.

Балканската война

Когато започва Балканската война България разполага с шестима пилоти и трима механици. На 7 август 1912г. на гара София пристига първият самолет "Блерио XХI" с двигател "Гном".

1371275

На 13 август 1912 г. Симеон Петров става първият български пилот, който лети с аероплан - българска собственост. По време на Балканската война извършва редица бойни полети. На 14 март 1913 г. излита със своя самолет "Блерио" към противниковата столица Цариград/Истанбул, но поради лоша видимост е принуден да се върне след Епиватос.

1371276

Бомбата "Чаталджа"

Симеон Петров е и един от работилите по създаване на по-мощна и съвършена авиационна бомба, от първите използвани при Одрин и след приключването на Балканската война, авиаторът получава патента над нея.

1371278

Аеропланното училище и летище Божурище

Българският пилот работи и по създаването на модерното летище Божурище, каквото ще бъде и по време на въздушните сражения на Втората световна война. Решено е и създаването на Аеропланно училище за подготовка на млади пилоти и механици. Симеон Петров става негов директор.

1371277

След войната

След Първата световна война Симеон Петров е демобилизиран. Дълго време остава без работа. Става оксиженист, после търговец на дребно с детски играчки. Захваща се сравнително успешно с внос и търговия със спортни стоки, най-вече велосипеди. Инициатор е на строителството на колодрума в Борисовата градина. Водач е на българския колоездачен отбор на Олимпийските игри в Берлин през 1936 г.

През 1938 г. създава акционерното дружество "СИМОНАВИЯ" (от СИМеОН АВИАтора), което първоначално внася грамофонни плочи от Франция, а по-късно организира производството им в България. Неговата фирма в момента е единствена на Балканите, която има пълното оборудване за запис и производство на грамофонни плочи. Марката на плочите е "Орфей". "СИМОНАВИЯ" записва повече от 5000 плочи, които са в основата на репертоара на Радио София. През 1947 г. дружеството е национализирано и е преименувано "Балкантон".

Забравен от всички, първият български дипломиран пилот умира сам, през 1950 година в София.

____________________________________________________________________________________________

* Използваните снимки са от форум към уеб сайт offroad-bulgaria.com

 

Присъединете се към Sever.bg във Facebook, за да следите и там всичко, което публикуваме



Форум на www.offroad-bulgaria.com
Докладвай за нередност в статията
Добави коментар