Визии за терена на Старо военно училище
арх. Йордан Нурков
В няколко дни ще ви представим визиите и идейните проекти на няколко архитекта за устройство на територията на Старо военно училище във Велико Търново.
"Седем точки в повече” е озаглавен проектът за бъдещия градски център на екипа от архитектите Йордан Нурков, Лора Нуркова и Джорджо Полиджони, който включва петзвезден хотел, механджийска улица и мол.
В действащия ПУП обемно-пространствената композиция запазва доминираща и господстваща в обемно и пространствено отношение роля на двете сгради, строени за "Партиен дом” и "Окръжен съвет”, констатация, която не съответства на желанието на обществеността за изграждане на един съвременен и модерен нов център на града, обяснява арх. Нурков.
В същото време, през изминалите десет години с голямото строителство на жилищни сгради, се появиха някои дисбаланси в общата обемна структура на града. Изградени бяха жилищни високоетажни сгради, които се появиха като доминанти в силуета на града от различни гледни точки. Такава например е изградената свръх мащабна за момента сграда на "Скалния венец”; по улица "Седми юли” и др.
Безспорен е стемежът за израстване на сградите във височина. Обемната композиция на новия център се нуждае от няколко безспорни налагащи се акценти, свързани с една по-богата и по-изразителна пространствена композиция.
На първо място – оформянето на главното площадно пространство между сградите на ВТУ и НАП. Предложената от нас идея демонстрира желанието за пространствена и функционална връзка между изключителния акцент в градската структура – паметника на Асеневци и главния площад на новия център.
Ориентираната композиция от обеми, която свързва тези два важни елемента, дава една нова ориентация и нови функционални възможности, при положение, че се предоставят нови застроени площи със запазване и развитие на едоразмерната растителност и зелените площи, като всички нови обеми се предвижда да бъдат върху колонади и оставят партерното ниво в един или в два етажа, свободни за пешеходно движение.
Новост представлява запазването на съществуващата зелена ивица по контура на бившата главна алея на Военното училище, съставена от едроразмерни борови растения, високи по 15-20 метра.
На второ място, важен акцент е идеята за изграждане на хотелски комплекс 5 и повече звезди с много висока сграда, която да овенчае топ-мястото на терена на новия център с огромно влияние върху целия южен пътен възел и околността.
Изчислението на височините на сградите в новия център е необходимо да се извършва при положение, че кота терен се приеме старото ниво на терена с цел избягване на недоразуменията, които възникват в резултат на пониженото ниво на главната улица.
Предложените идеи за задание за проектиране на частично изменение на ПУП за регулация и застрояване, са резултат на задълбочен анализ от първата реализация по действащия ПУП, оценка на проблемите с паркирането и автомобилното движение, промените инвестиционни практики с използването на общински, държавни, частни и европейски средства, необходимостта широката общественост да влияе на функционалните и пространствените решения в градоустройството и не на последно място от промените в нормативната уредба в ЗУТ и свързаните с него ЗС, ЗОП, ЗПЧП и др.
През изминалите години на приемане на заданието за проектиране за ПРЗ, се наблюдават следните явления, влияещи на градоустройствената среда и нейното планиране:
Намаляване на интереса към инвестиции в масово жилищно строителство;
Нарастване конфликта автомобилно движение-паркиране-пешеходното движение.
С изграждането на новите сгради и особено в централната градска част вместо облекчаване на проблемите се получи тяхното задълбочаване, като нито старите, нито новите сгради покриват изискването за минимален брой места по Наредба №2 МРРБ.
Като примери могат да бъдат дадени: хотел "Велико Търново” – при нужда от 150 до 240 паркоместа, налични около 50; хотел "Етър” – налични около 10 паркоместа, а само за ресторанта са необходими около 30-40 места; 5-ти корпус на ВТУ – ако реализира подземната си връзка ще има 50 подземни паркоместа и ако приемем, че има 20-тина надземни, това означава, че там учат 700 студенти и преподаватели общо, което далеч не е така; НАП и областен управител – необходими са 225 паркоместа, а има около 20 подземни; Здравна каса; всички нови жилищни сгради в прилежащите територии.
Изключително тежък е проблемът с подземните паркоместа с оглед на действието на пълна забрана за паркиране в подземни паркинги и гаражи за автомобили с газови уредби, които нарастват главоломно като бройка и процент от автомобилите.
3. Разрастване на държавните служби както по вид, така и по брой работещи, като в същото време и сградите, обслужващи традиционните функции на съдебната система – съд, прокуратура, следствие, както и полицията, които считаме за уредени, са с остра нужда от функционални площи за осъществяване на пълноценна дейност. Множество държавни функции са разпръснати в целия град, без да има удобна връзка между тях, която да създаде улеснение за гражданите.
4. Повишаване чувствителността на гражданите към проблемите на екологията и в частност със зелената система в градските пространства, където нормите за озеленяване остават само с цифрово изражение в проектите, а за инвеститорите засаждането на дървета, изграждането на тревни площи и вертикално фасадно озеленяване и т.н., са последна грижа.
5. Намаляването на трудовата заетост поради технологичния напредък в световен мащаб, довежда до увеличаването на свободното време, което налага изграждането на нови функционални площи за търговия, консумация, атракция, забавления, спортни и възстановителни дейности.
6.Разширяване на образователната система и нейното централно място в градообразуващите фактори в гр. Велико Търново.
7. Развитието на туристическата индустрия, която според някои експерти е бъдещето на европейската икономика.
Идеите за ново задание за проектиране са 13 и касаят:
1. Намиране на възможност за: Увеличаване на сгради за образование, Държавно и общинско административно обслужване, Търговски многофункционални площи от модела на най-новия мол в София Парадайс, Странд в Бургас, Офиси и бизнес сгради, Приемен комплекс за туристически посещения с автобуси и индивидуални, като се осигурят паркинги за автобуси на туроператорите със съответните обслужващи площи и паркинги за вътрешните туристически автобуси, влакчета и други, като маршрутите на туристически групи започват и завършват на това място.
Атракции, спорт, развлечения, възстановителни и разкрасителни процедури и други; Заведения за консумация – "механизирана” улица (Когато преди четиридесет години във Велико Търново имаше много механи, създадени по проекти на един малко забравен, но много направил за града архитект Емил Димчев, за сведение по негови проекти са направени механите Хаджи Минчо, Тихия кът, а също и търговския център "Европа” (многострадалния ГУМ), а също и неговото авторско участие в знаменития хотел-ресторант "Янтра”) и когато имаше много курсанти, Велико Търново беше наричан "механизиран” град заради многото механи, но и вероятно заради това, че курсантите бяха най-ревностните посетители в дните на отпуск, събота и неделя. Тази улица може да се изгради по примера на улица "Скадарска” (Скадарлия) в Белград.
Изложбено-конгресен център; Хотелски комплекс 5 и повече звезди – сам по себе си забележителен с атрактивна обемна характеристика, архитектура и представляващ нова визитка на града от 2019г. за следващите петнадесет, двадесет и пет и повече години (за сведение днес Интерхотел Велико Търново е на четиридесет години).
Площи за паркоместа с изискване за пълно обезпечаване на новите сгради без компромиси, със задължителен резерв от 15-20 до 30% над минималните норми;
Изменението на плана да гарантира и осигури места за изграждане и паркоместа, които компенсират липсата им при съществуващите сгради, както на територията "нов център”, така и на прилежащата периферна застройка – стара и нова;
Запазване на високата едроразмерна растителност и нейното поддържане да се гарантира в максимална степен, новите площи с ниска, средна и висока растителност да се допълнят и от по-новите и модерни високотехнологични системи за озеленяване като вертикална фасадна растителност, зелени покриви, "висящи градини” и т.н.;
Планираното изграждане на нови мостове да се съобрази с мотивите за лесен достъп в южна посока до гара Търново и достъп до новия квартал "ВТ хилс”, за новия мост на изток освен за транспортна свързаност ще има и една нова по-висока степен на романтичност при неговото преминаване, тъй като от него ще се наблюдава красивият Стамболов мост, огледан в р.Янтра, на фона на стария град.
Ключови изисквания към едно ново задание за проектиране:
Възлагането на заданието за проектиране да стане на основата на описаните по-горе идеи като се изиска то да бъде изработено на основата на няколко анализа, свързани с общинската и държавна администрация.
1. Изследване на нуждите от нови функционални площи за държавните служби в различните системи на управление – икономика, финанси, здравеопазване, наука, култура, туризъм , съдебна система с всички нейни части. Заявените нужди да се ситуират като площи и се резервират за нуждите на държавната администрация.
2. Установяване на недостига на паркоместа в прилежащите квартали, а именно: дъгата, образувана от сгради от х.Велико Търново през х.Етър, Младежкия дом и Здравната каса до автогара "Юг”. Същото да се извърши и за съществуващите сгради на 5-ти корпус, НОИ, областен управител и административен съд.
3. Общинска агенция по туризъм "Царевград Търнов” да представи статистика и прогнози за туристическия бизнес в града като посочи и собствените си нужди в новия център.
4. Установяване на нуждите за общински сгради с административен и друг характер.
5. Да се предостави информация за проявен инвестиционен интерес от корпоративни клиенти и предприемачи към терени в новия център.
6. Да се предостави от КАТ Велико Търново процентът на автомобилите с газови уредби и се съобрази процентното разпределение на подземни и наземни паркоместа.