Уникална в света машина за опаковки чакат в Павликени
"Унипак" АД - Павликени е една от най-големите фирми в България, специализирана в производството на опаковки от картон и микровелпапе. В производството на каширани опаковки е лидер с най-голям пазарен дял.
Дружеството е производител на каширано алиминиево фолио за цигари както и е сред челните производители на гъвкави флексопечатни опаковки. Клиенти на фирмата са едни от най-големите производители в областта на леката, индустиалната, хранително-вкусовата, цигарената, фармацевтичната промишленост, електрониката и битовата техника.
Фирмата осигурява работа на 240 души.
Досега предприятието има спечелени два проекта по европейски програми. За тях, тяхната реализация и трудностите разговаряме с Тодор Чаков, председател на Борда на директорите на "Унипак" АД.
Г-н Чаков, кажете какво постигнахте с проектите и срещнахте ли трудности при подготовката или реализирането им?
Печатната машина КБА я купихме, по първия проект. Тя е тук, в цеха и работим с нея. По втория проект протекоха само търговете. Доволни сме от проектите. Помагат за развитието на фирмата по-бързо да усвояваме технологии, купуваме високопроизводителни машини. От голяма полза са за фирма като нашата. Като проекти обаче, са малко недостатъчни, има още какво да се желае. Например по "Енергийна ефективност" за нас като голяма фирма няма възможност за кандидатстване, което е странно. Ако направим проект дори за 1 млн. евро ще спестим доста пари, а и на България, която вкарва газ или петрол. Можем да сменим котли, дограми. Ние пак си ги правим нещата, но бавно.
Преди време имаше еднократно помощ по "Енергийна ефективност", сега текат пак програми, но те са само за малки и средни фирми.
Процедурите са тромави и трудни, много нерви и ресурси изискват, има още какво да се оптимизират по тези проекти, за да стават бързо и лесно. Другата ни трудност бе по последния проект - имахме два месеца да приготвим документацията, който е за 3,5 млн. евро. Време крайно недостатъчно. Ние само месец и половина подготвяхме офертата. Преди време имахме и за "Фонд условия на труд". Също много труд, но за малко пари.
Какво закупихте с първия и втория проект?
Първия проект беше за високопроизводителна офсетова машина. Той бе 2 млн. евро. Повишихме качеството на продукцията, производителността 3-4 пъти, спечелихме нови клиенти, както и за чужбина. С новите технологии успяваме да правим опаковки, нови видове, които продаваме успешно в Румъния, Гърция, дори Турция, както и Англия, Италия, Германия. Почваме да продаваме опаковки в Швеция. Започваме да работим с фирми от Близкия изток, т.е експортът става важна част от нашия бизнес. Най-голямото предимство е, че пуснахме нови видове опаковки и привличаме много клиенти, които даже сами идват. Нямаме време да ги търсим.
Вторият проект е на практика не само за България, но е за света е уникален. Технологията, машината, която купуваме е нова за света. Технологията още не е развита, тя е иновативна. Има само две произведени такива в Америка и Германия, нашата ще е третата. Тя струва около 3,5 млн. евро. Не мога да дам повече информация за нея, защото проектът не е приключил. Предполагам, че януари ще е доставена и започваме да я монтираме и да правим проби и реална продукция. Тя ще може да прави 3-4 пъти по-качествена опаковка.
На един път ще се правят печат, бариерни свойства, релефни лакиране, различни технологии.
Работите основно за износ?
В момента към 15-20 % от продукцията е за износ. До едва-две години ще стигне до 40%, смятам. Но може да фалират фирми и да поемам вътрешния пазар. Стараем се да пускаме нови технологии и нови видове опаковки.
Кой вие най-претенциозният клиент?
Всички клиенти са претенциозни мога да кажа. Пазарът е много труден в момента и всички на производители им е вече ясно, че е нужна качествена и хубава опаковка. Защото основният потребител са жените, а те са много претенциозни. Точица да има или да е смачкана опаковката, няма да купят продукта. Предвиждаме това и използваме здрав картон, а опаковката да има красив външен вид. Повечето фирми, на 70-80 % знаят какво иска клиента и се съобразяват с това.
Проектите на "Унипак" АД - Павликени бяха представени пред медиите на семинар, организиран от Областния информационен център - Велико Търново. Той е част от мрежата от 28 информационни центрове за популяризиране на Кохезионната политика на Европейския съюз, създадени с финансовата подкрепа на Оперативна програма"Техническа помощ", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие.
* Използвани са и въпроси на други медии
Следете ни и във фейсбук - www.facebook.com/sever.bg