Вход | Регистрация

Научете защо едни български фирми изнасят повече от други

Малкият бизнес се учи как да търгува зад граница на семинар във Велико Търново

Научете защо едни български фирми изнасят повече от други
Снимка: Север.бг

Над 20 представители на фирми от Великотърновски регион се обучават в бизнес семинар на тема "Как да сме успешни при износа на своите продукти?". Форумът е насочен към развитието на малкия и средния бизнес и се провежда днес във Велико Търново.

Организатори на безплатното еднодневно обучение са Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия (ИАНМСП) и ДЗЗД "БенчМарк – БИФ". Консултат по темата е Тодор Бозвелиев, който от 7 г. е хоноруван преподавател във ВТУ по дисциплината "Разработване и управление на проекти".

1162775

"Кооперирането е един от начините, за които можем да кажем, че е относително валиден, когато става дума за износ на продукти от български фирми. По отношение на формата на коопериране – всеки случай е сам за себе си, в зависимост от доверието, което си имат партньорите. Може да е единичен договор, консорциум, експортна асоциация, АД, ООД, т.е. да си смесят и капиталите – това са различни форми на коопериране. Съвременните форми са клъстери, които аз ги препоръчвам най-малко затова, че имат подкрепа от страна на програмите.", коментира основните насоки за успех на фирмите Бозвелиев.

Той даде примери за успели клъстери в България, един от които е "Мехатроника и Автоматизация" от Благоевград. Той е създаден през 2007 г. и изнася роботизирани леярски установки за китайския пазар.

"Друг пример за успял клъстер, обединяващ няколко десетки мебелни фирми, ще оборудват немски хотели и, доколкото разбрах, договорите са за около 45 млн. евро. Миналата година през същия този клъстер са оборудвани по-голямата част от офисите на банка Societe Generale във Франция. Никоя от тези малки фирми не би могла да стигне до немския хотел, нито до френската банка, ако не беше клъстерът.", конкретизира лекторът.

Според негови наблюдения и изследвания, клъстерът работи повече като експортна асоциация, но е регистриран като клъстер и очакванията са да се доразвие като такъв.

Семинарът ще премине през три модула: "Къде се намира фирмата ни в момента и как да се подготвим за износ?", "На кой пазар да продаваме?" и "Участие в международни изложби".

Очаквайте още "тайни от кухнята" на възможностите за развиване на успешен бизнес, с реални и печеливши експортни пазари на Запад и Изток, споделени от експерта Тодор Бозвелиев.

<< Sever.bg във Facebook >>



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар