АМ"Хемус" може да стане скоростен път
От това вероятно цената й ще падне с 200-300 млн.лв.
Снимка: iNews
Автомагистрала "Хемус" е възможно да стане скоростен път, за да бъде намалена цената за нейното строителство. Такъв вид проектиране се предвижда и за други важни трасета като София-Калотина, АМ"Черно море", Русе-Велико Търново и за частта от "Струма" през Кресненското дефиле, пише Inews.bg.
Mиналата седмица премиерът Бойко Борисов нареди прекратяване на обществената поръчка за доизграждане на дългоочакваната магистрала в Северна България. Доводите са, че няма да стигнат средства за изпълнението й.
Той посочи, че в момента се препроектира трасето, обмисля се премахване на голямата лента между двете платна, намаляване на радиусите на завоите и на скоростта на 120 км/ч. "Това на практика са параметри, присъщи на скоростен път. При такъв вариант цената няма да падне "драматично", но е възможно да се спестят 20-25%", обясниха пред в."Сега" пътни специалисти.
Икономията би дошла от това, че скоростният път няма аварийни ленти. Ако магистралата е широка 29 метра, по-семплият вариант на шосето е около 22,5 метра. Между двете платна на магистралата има и разделителна ивица около 3 метра, а при скоростния път тя е по-тясна. За пътуващите основната разлика е намаляване на разрешената скорост от 140 на 120 км/ч. Скоростният път беше въведен в закона за пътищата преди няколко години именно с цел да се даде възможност да се изграждат бързи шосета с близки показатели до магистрала.
Решението какво да се строи, не е само в ръцете на проектанти и финансисти. Всеки пътен проект задължително минава през одит за безопасност, извършван от специализирани фирми. Друг проблем е, че за "Хемус" вече са похарчени пари за проекта, а сега ще са нужни още - за препроектиране. За "Хемус" бяха разработени 3 варианта и те вече са минали през обществено обсъждане с хората от селищата, през които ще минава пътят.
И строители, и държавни експерти обаче смятат, че дори да се направи нов проект, цената няма да се намали сериозно. Това призна и регионалният министър Лиляна Павлова. Все пак сметките сочат, че е възможно да се намали поисканата от победителите в отменената процедура сума от 800 млн. лв. (без ДДС) до около 500-600 млн. лв.