Керамичен кошер може да „дръпне“ икономиката нагоре?
Новият продукт вече е патентован. До месец ще се изработят 100 прототипа за експеримент
Снимка: Север.бг
Първият патентован керамичен кошер вече е факт! Идеята да заложат на неизползвани до момента свойства на глината, провокирала младия и амбициозен екип от специалисти в "Иновационтех" ЕООД и те приели предизвикателството. На 14 май проектът е защитен пред патентно ведомство.
Кошерът се състои от метална конструкция и 5 профила типизирани керамични елементи. При монтирането им, което отнема не повече от 15-20 минути, между тях остават много малки хлабини, които не позволяват пропускането на светлина в кошера и това ще повиши производителността и качествата на меда.
"Искаме да дадем възможност на пчеларите да се възползват от кошерите, които имат (най-разпространения модел са "Дадан-Блат") – да използват плодника, който ние правим и да го надградят с техните дървени магазини. Конструкцията е максимално опростена. Целта беше лесно сглобяване и разглобяване. Нашият кошер е по-тежък от дървения, но се целим повече към стационарното пчеларство.", обясни инж. Ангел Свещников, един от авторите на разработката.
Максимално улесняване при сглобяване и стабилност и издръжливост са двете основни изисквания, които са си поставили и са постигнали конструктурите, допълни обясненията инж. Емил Красенов.
Глиненият кошер е по-хигиеничен, лесно се почиства и няма опасност, както е при дървения, да се "завъдят" микроорганизми и вредители в дървото, което да повлияе на живота на пчелите и на качеството на меда.
"По предварителни изчисления цената на керамичния плодник няма да надвишава 50 лева, като в нея са включени и дъното, и капака. При дървените кошери тези три неща се продават отделно и цената излиза доста по-висока.", започна с представяне на икономическата изгода инж. Евелина Маринова.
Друга полза от производството на продукта е, че много от керамичните заводи ще запалят отново пещите си. Инж. Маринова даде пример, че до преди 2 г. в България са работили 17 керамични завода, а към момента са намалели наполовина.
"Отварянето на керамичните заводи ще доведе до обновяване на старите машини или да закупят нови, които да могат да произведат продукта, от който имаме нужда. Така ще се засили още един бранш – машиностроенето. Заводите ни не са напълно автоматизирани, което ще доведе и до откриване на нови работни места.", изреди още икономически предимства на иновацията инж. Маринова.
Не на последно място тя изтъкна, че за развитието на една страна се съди по патентите и иновациите, които е направила. И с този патент ще бъде даден още един тласък на България.
Керамичният плодник осигурява конкурентна позиция не само на територията на страната, но и на цяла Европа, категорични са от екипа. Още на база "проучване" те са получили запитване не само от български, но и от много чуждестранни пчелари, които искат да изпробват продукта.
До месец ще бъдат направени 100 прототипа за провеждане на експеримент, които ще бъдат разпространени из цялата страна. Поставянето им ще бъде съобразено с географските и климатичните области, за да се прецени къде ползата от тях ще е най-голяма.
Този нов продукт може да раздвижи икономиката в областта на производство на керамични елементи, подкрепи колегите си в намеренията и целите на екипа управителят на "Иновационтех" ЕООД инж. Тодорка Лепкова.
Тя приравни елементите, които съдържа керамичният кошер – 28 на брой, с тухли – 36.
"Умножени по 618 хиляди пчелни семейства в България ще са необходими около 30 милиона тухли в рамките на 2 – 3 месеца. Сега керамичните ни заводи произвеждат по 1,300 млн тухли. Колко керамични завода могат да ги произведат – между 4 и 10? Това е алтернативен продукт, който ще събуди отново икономиката на малките региони в страната.", направи кратка аритметика инж. Лепкова.
Какви са вижданията, намеренията и насоките в работата на компанията, правоприемник на дейността на единствения в страната Институт по керамично и пътно машиностроене в Дебелец, очаквайте в следващ материал.