НСИ, НАП и АВ улесняват
Трите институции за поредна година организират единна входна точка
Снимка: Север.бг
За 4-та поредна година в Националната агенция на приходите /НАП/ се организира единна входна точка, както за подаване на данъчни декларации от задължените лица, така и годишни статистически отчети за дейността на фирмите и предприятията с нестопанска цел.
"По този начи се пести време, клиентите се обслужват по-пълно и се предоставя възможността на едно място да се подадат на хартиен носител декларацията и отчета, който има отношение към статистиката.", каза директорът на Териториалното статистическо бюро /ТСБ/ във Велико Търново Борислав Борисов. Освен на хартиен носител, отчетите могат да бъдат подадени и по електронен път, и по пощата.
С оглед по-доброто обслужване на клиентите, намаляване на административната тежест, достъпност и координация в дейността на администрацията, от тази година към единната входна точка се присъединява и Агенцията по вписванията /АВ/.
Институцията има 34 изнесени работни места в ТД на НАП в цялата страна, които ще приемат финансови отчети за периода 2 януари - 30 март 2013 г. Срокът за подаване на отчети в Агенцията остава непроменен - до 30. 06. 2013 г. за всички юридически лица и до 31. 07. 2013 г. за останалите АД, ЕАД и кооперации, уточни Венцислав Спиридонов, шеф на Регионалната дирекция на Агенцията по вписванията.
За по-голяма сигурност на търговците от неправомерни промени във фирмите си АВ въвежда и услугата SMS оповестяване за настъпила входяща регистрация на търговец в информационната система на Търговския регистър. Таксата за 500 SMS-а в продължение на 2 години е 6 лева.
"От 1 януари тази година АВ ще осигурява регистриран достъп до делото на търговеца. Лицето, поискало достъп по електронен път, ще трябва да се идентифицира с електронен подпис или чрез цифроф сертификат, издаден от Агенцията, а в случаите на служебен достъп, при условията на наредбата, регламентираща достъпа. Цифровият сертификат е безплатен за ползвателите", каза още Спиридонов.
Шефът на Дирекция "Обслужване" при ТД на НАП-Велико Търново Петко Николов напомни, че при подаване на документите по електронен път, задължително първо трябва да се подаде годишния отчет за дейността и след получаване на входящ номер, който се вписва в данъчната декларация, се подава и тя.
"Не трябва да се чака последния момент, защото се получават технологични разминавания. Освен това ние нямаме ангажимент да контролираме верността на подадените отчети.", обясни Николов.
През 2011 г. са събрани и обработени /вкл. и без дейност/ 14 963 фирми, което е много добър резултат за нашата област, отчете Мария Илиева, н-к отдел "Бизнес статистика" към ТСБ-Велико Търново. Тя наблегна на едно от новите изисквания, според което, по институционални сектори, от тази година се наблюдават вземанията и задълженията над 90 дни.
"С всяка година усъвършенстваме Информационна система бизнес статистика /ИСБС/и се надяваме повече респонденти да подават он лайн.", пожела Илиева.
31 март е крайният срок за подаване на годишен отчет за дейността на предприятията с нестопанска цел. Специфичното е, че тези, които нямат задължения за подаване на годишна данъчна декларация за 2012 г., са длъжни да представят годишен отчет за дейността си, единствено и само в ТСБ - или на хартия, или по електронен път.
"Те все още не са влезли в ИСБС и подават по имейл на страницата на НАП и НСИ, който е оф лайн, а не он лай.", уточни Даниела Дончева, н-к отдел "Демографска и социална статистика". И тук процентът на подалите по електронен път отчети през 2011 г. е по-висок, спрямо 2010 г. - 33%, от общо обработени 211.
Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg