Повече "ендюзъри" си пожелава Валентин Ламбев
Снимка: Север.бг
Основно дейността на фирмата е свързана по вертикалата земеделски производители на плодове и зеленчуци. Такива със земя от 2 до 500 дка. От най-малките производители в рамките на едно семейство до големите производители с едно интензивно земеделие. Те са над 350 от цялата страна. Основно от Централна Северна България, има и от Южна България, над 100 от тях са от Великотърновския регион. В годините фирмата се опитва да им помага и да им гарантира на 100% изкупуване на продукцията на пазарни цени плюс надбавка, която им осигурява между 5-10% преференции.
Около 90% от продукцията на великотърновското предприятие намира реализация в страни от ЕС. Традиционно това са Германия, Англия, Франция, Италия, Холандия и Белгия, а от няколко години с пробив и в САЩ. Около 10% остава за вътрешния пазар.
Какви са новостите в производствения процес на компанията, предизвикателствата за бранша и има ли нови пазари, това обяснява пред Север.бг собственикът Валентин Ламбев.
Г-н Ламбев, продължавате ли да смятате че това, което може да бъде стратегическо преимущество на България, това е биологичното производство?
Да. Защото за добро или лошо през последните 20 години липсата на интензивно земеделието стана една много добра предпоставка за изчистване на почви и води за леко и бързо сертифициране на земя за биологично земеделие във всички краища на страната, нещо, с което Западна Европа не разполага. Готов е и първият вариант за Общата селскостопанска политика /ОССП/ за следващия програмен период 2014 г.– 2020 г. Привидени са средства за създаване на трайни насаждения и строителство на преработвателни мощности за плодове и зеленчуци. Биопроизводството от земеделска гледна точка е отглеждане на земеделска продукция по биологичен способ. Това е спазване на определени норми и наредби относно използването на химикали, пестициди, инсектициди и други химични вещества за влагане в почвата и за третиране на растенията с цел тяхната защита. Биологичното земеделие насърчава едно екстензивно земеделие, повече ръчен труд, по-малко химични и механизирани обработки, като крайният резултат е наличие на минимални остатъци от пестициди в крайния продукт, който хората консумират. Това е един способ, щадящ почвата, растенията и хората. Всички наши доставчици са в нашия органичен сертификат. Ние контролираме и отговаряме за тях, за да си гарантираме автентична продукция. В последните години държавата определи субсидии за биоземеделие. Големият проблем е, че ги забавя поне с година, което е допълнително затруднение за тези хора, които са решили все пак да рискуват. А от законодателна гледна точка има много несъвършенства и много често от Разплащателната агенция отказват да остойностят изплащането на такива субсидии поради формални нарушения, които предварително не са изчистени, когато са писани наредбите.
Успяхте ли в продължаващата за икономиката ни криза, да разширите производствените си мощности?
Да. През 2013 закупихме лазарно-сортировъчна оптична машина. Тя е с над 60 лазера, камери и с модерен софтуер и позволя на ниво – цветово, консистенция и форма на продукта да отдели което не трябва да бъде в него. Това са листа, дръжки, насекоми, хартия, пластмаса, защото се бере на полето. С новата машина се постига повишаване на производствения капацитет, качеството и безопасността на продукта, включително и за изключително взискателни клиенти като производители на детски и бебешки храни. Струва 500 000 лева, закупена е със средства на дружеството. Тя е белгийска. Третата машина за целия сектор у нас.
Извоювахте ли си нови пазари?
На географски принцип не, по-скоро на тип клиенти. Това са производители на бебешки храни и производители на полуфабрикати за хранителната индустрия, а именно големи индустриални фирми, които подготвят продукти за целия хранителен сектор – като започнем от сладоледи и плодови млека до зърнените закуски. Това са нов тип клиенти, много по по-взискателни и стабилни от гледна точка на ценовите равнища за продукта.
Започна ли Китай да измества фирми с дългогодишна традиция в бранша, каквито сте и вие?
Китай е най-големият производител на такъв тип продукция в света и е сериозен конкурент.
А как може да бъдете конкурентоспособни?
Ние сме много по-мобилни и гъвкави, и сме близко до контрагентите ни. Можем да реагираме в кратки срокове за доставка. На второ място сме надежден партньор, който е с постоянство в качеството и водим пълна проследяемост на продукта от фермата до крайния продукт. Не на последно място е и добрата ни бизнес репутация, която с годините сме изградили. Много пъти клиентите предпочитат сигурността пред ниската цена в офертите на многобройните китайски производители.
Работите с над около 20 артикула, кои са те, имате ли нов продукт?
Работим с 8 зеленчука и 12 плода. Това са ягоди, малини, вишни, череши, кайсии, сливи, диворастящи плодове – къпини и черни, и червени боровинки. Зеленчуците са зелен фасул, бамя, грах и други. В последите години преработваме череши и вишни, трудни за биологично отглеждане. Имаме дори и производство на суровината с наше участие. Предстои разширяване на овощните градини, които имаме. Те осигуряват малка част от нужните на предприятието количества, но дават една основа и сигурност, за спазването на всички изисквания, задължителни за екопродуктите.
Продължава ли да липсва достатъчно суровина за сектор консервна промишленост?
Да. Продължава да липсва достатъчно суровина в сектора, основна пречка за по-силното развитие и на отрасъла, и на подсектора - дълбоко замразяване. Липсва суровина и като количество, и като качество. Оттук насетне, държавната политика трябва да е по-целенасочена и стимулираща за създаване на трайни насаждения - плодове и зеленчуци. А да се субсидират площи с есеници, които не са стратегически, структуроопределящи и да създават добавена стойност.
Вие осигурявате работа на доста хора. Изпълнявате и социална функция.
Пряко в производството са ангажирани 120 човека, косвено като доставчици и нает персонал, който работи за наши доставчици са над 3000 души. Секторът има голям социален ефект. Създава голям брой работни места и устойчива заетост в районите със силна деиндустриализация и безработицата, както и създава работни места за хора с нисък образователен ценз. Затова и политиката на държавата трябва да е насочена към създаване на овощни и зеленчукови градини. Първо ще решат дефицита със суровините, и ще осигурят дългосрочна заетост.
Хубаво е и да се увеличат хората, които искат да се занимават с екоземеделие, защото имат проблеми с документацията, късното получаване на субсидията и прочие...
Има административни пречки. Разбирам и поведението, и изискванията на държавата. Не са рядкост и системните злоупотреби. Тенденция е масово създаване на стопанства, с определен вид насаждения, без да има пазар и реализация на продукцията. Но това не е интересно за кандидатстващите фермери, интересното е голямата субсидия за единица площ , примерно за орехи и лешници. Тук е ролята на държавата да прецени кое е структуроопределящо за икономиката.
Кой какво предпочита като стока по света?
Това, което е конвертируемо. Това са онези продукти, в които има изключително много ръчен труд, заради сравнително високата себестойност в Западна Европа и неблагоприятните климатични условия там. България има подходящи и сравнително, все още евтина работна ръка. Най-предпочитани са червените плодове – боровинка, къпина, шипки. Те са най-полезни за пряка консумация и за съставка за хранителна добавка с лечени качества, с идеята за здравословен начин на живот. Америка обича също здравословните храни – зеленчуци и плодове. Предпочита биологични храни, с добри характеристики, спрямо техния нездравословен начин на живот.
Какво ще си пожелаете за Новата 2014 г., а и въобще? Вашата мечта?
По-скоро стабилни, големи партньори, които са "ендюзери" или крайните потребители - получатели и преработватели. Има си междинни звена, необходими, но понякога те лишават всеки един износител или производител от възможността оптимално да получи добавената стойност. Предстои през 2014 година разширяване на производствената база – основно хладилната, с увеличаване на капацитета й с около 400 тона замразен продукт. Предстои закупуване на някои по-малки машини, които допълнително ще оптимизираме прозводствения процес и ще повишат производствения капацитет с около 25%, сега е около 2000 тона, идеята е да се увеличи до около 2500 тона след инвестициите в технологично оборудване.