Вход | Регистрация

Над 9000 зрители е равносметката от „Сцена на вековете“ 2013

Над 9000 зрители е равносметката от „Сцена на вековете“ 2013
Снимка: Север.бг

Над 9000 зрители са гледали тази година оперните и балетните спектакли на фестивала "Сцена на вековете". Като цяло цифрите са съизмерими с миналогодишните, но доста по-посетени от миналата година са били оперите. Това съобщи пред журналисти Цветомир Бояджиев, управител на туристическа агенция "Царевград-Търнов".

"Интересът беше по-голям от нашите очаквания и мисля, че инфраструктурно сме стигнали до капацитета, който можем да приемем като публика в този вариант. Фестивалът е стигнал точка, в която трябва да се мисли за надграждане - не само нови сектори, а цялостно решение и за сцената, допълнителни столове. Предварителните 1100 стола, които бяхме сложили, се оказаха недостатъчни.", допълни Бояджиев.

994469

Най-посетен е бил спектакълът "Бал с маски", като с малко броят на зрителите е надвишил премиерното заглавие - "Тоска". Опитът вече е налице и продадените по електронен път или с наложен платеж билети са с 40% повече. Почти такъв е процентът и на хората, идващи от други градове и държави, организирани и дошли специално за фестивала и по линия на ВТУ. Бояджиев изрази убеденост, че при едно добро планиране за следващите години, ще има още по-висока посещаемост за оперния фестивал.

Идеята е още до края на тази година да бъдат обявени фестивалните оперни заглавия за следващия сезон, за да могат да бъдат включени като възможности в туристическите пакети.

994468

"Нестихващите аплодисменти показаха, че сме си свършили добре работата. Всичките вечери бяха пълни, хълмът преливаше от зрители. Това мен ме радва и аз съм много горд, че нашият фестивал спечели този европейски проект. Това е доказателство, че в минали години е натрупван авторитет и популярност. Отиването на опера е ритуал и на нас въобще не ни се разрешава да правим компромиси.", категоричен бе режисьорът маестро Пламен Карталов.

Проучване за възможността да се учреди Асоциация на градовете за оперни фестивали на открито, са инициирали организаторите на оперния фестивал, обяви ръководителят на проекта и зам.-кмет Снежана Данева. Тя съобщи, че вече са изпратени писма до Виена, Брегенц и Линц в Австрия, Истамбул в Турция, Савонлина във Финландия, Тел Авив в Израел и Верона в Италия. Към поканата е прикрепена и електронна визитка от създаването на оперния фестивал през 1985 г., с всички заглавия и видеоматериали. Засега потвърждение за бъдеща съвместна работа е получена от Тел Авив, другите все още не са потвъдрили. Но тази Асоциация ще бъде разработена и координирана в един по-дълъг период, в контекста на европейска столица на културата, уточни Данева.

Тя изрази задоволство, че поставените и очаквани резултати от провеждането на фестивала ще допринесат за културната и социална интеграция на територията на Велико Търново, което неминуемо ще доведе до увеличаване и на туристическия потенциал на града.

994466

С горчива нотка в гласа маестро Карталов обяви, че последен е научил за намеренията към Асоциацията, въпреки, че познава всички фестивали, на някои от тях е работил, с други е в контакт. Относно сцената на Царевец заяви, че е най-трудната и най-неудобната и тепърва трябва да се изгражда, надгражда и създава. По думите му фестивалите, за които е споменала зам.-кметът, са много богати и не бива да се забравя, че са и в богати страни.

"За да бъдем членове на тази Асоциация, ние имаме да извървим много път. Първо по инвестиране, защото в хълма не е инвестирано нищо. Ние правим нещата с малко средства. Ще кажа, че само декора в Брегенц, за да се построи в езерото, струва няколко милиона евро. Амфитеатрално са изградени 6 хиляди места. Оркестърът е в съседна сграда, защото там не се разрешава да се провали спектакъл – трябва камъни да падат от небето, за да се върнат 6-те хиляди зрители.", обясни маестро Карталов. Относно Израел, където се провеждат пък два оперни фестивала, той поясни, че организацията е перфектна и публиката се извозва с автобуси.

994467

"Средствата, които получихме по проекта за две години, са крайно недостатъчни за опера.За кое по-напред? Трябва да намерим солидни спонсори, които да инвестират – да купим трибуни и да разширим сцената, защото откритите спектакли изискват други ракурси на режисурата, други пропорции на играта, вкарването на елементи, които един театър не може да ги допусне. Аз съм гаранция за качеството, но отговорността ми е публиката", допълни маестрото и даде още един пример, със спектакъла "Пръстенът на Нибелунгите". Представление, което, поставено в "Метрополитен" струва 12-13 млн. евро, а в България е направено с няма и половин милион лева разход.

"Сцена на вековете" е емблема не само на Велико Търново, но и на съвременната българска музикална култура и инициативата на Общината да възроди летния оперен фестивал и да прави нещата "с голяма обич" е похвално. Затова съм се хванал – да си помагаме взаимно, защото само така можем да вървим напред", заключи Пламен Карталов. На финала той си направи обща снимка с журналистите от местните медии, които акуратно отразяваха провеждането на фестивала и всички съпътстващи го събития.

Едно от тях - конкурсът за изработка на костюми от спектакли, участвали в "Сцена на вековете" от млади творци, бе спечелен от варненката Адриана Добрева, която участва с 6 скици. Елза Клавел от Мадрид, Испания, е втора, с 4 скици. На трето място е Калина Боянова, с 1 скица.

Един костюм, изработен по скиците на Елза Клавел от операта "Турандот" на Пучини, направиха учениците от Гимназията по моден дизайн. Те получиха специална награда от конкурса. Експонатите са подредени във фоайето на Общината и там може да се види в рамките на седмица.

<< Sever.bg във Facebook >>



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар