Издръжката на студент и незаетите места във ВТУ
Това са най-големите проблеми тази година за местната Алма матер
Снимка: Север.бг
Своите притеснения относно постоянно намаляващата държавна издръжка на студените изрази днес ректорът на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" проф. Пламен Легкоступ. При базов норматив от 971 лева през 2008 година и 2009 година, сега държавната субсидия за бъдещия висшист е 693 лева.
"Трябва да се смени методиката, по която се финансират университетите от държавата и тя да не е на брой студент, защото се оказва че не е работеща. Трябва да се има предвид колко преподаватели и професори го обучават, оценката от акредитацията. Щом има оценка за метър разгъната застроена площ, да има и за поддръжката й. Трябва нова методика, защото сега никой не знае как се определя точно издръжката на студент", обясни проблема проф. Легкоступ. За сравнение издръжката на един ученик е 1400 лева, допълни още той.
Друг проблем, който изпитва тази година ВТУ, както и други висши учебни заведения, е свързан с незаетите места по държавна поръчка. Над 340 са те в редовно обучение и над 30 места в задочно обучение.
"Това се дължи на обективни и субективни фактори. От тях най-важен е постоянно намаляващите деца. Сега влизат младежи, родени през 1994 година. А негативният пик по ниска раждаемост беше през 1996 година. Демографската криза също влияе, както и обучение в чужбина. И става така, че студентите намаляват, а държавната поръчка си остава същата. Ако не се попълнят местата сега, няма да се финансират за следващата година", прави анализ ректорът.
А бюджетът на университета се формира от 50-55% финансиране от държавата под форма на субсидия за брой студент, останалата част са лични средства на висшето училище.
ВТУ разполага с 1731 места по държавна поръчка редовно обучение, в степен бакалавър и 485 задочно. Магистър след средно образование - 90 редовно и 30 задочно. 50 редовно са местата и за Педагогическия колеж в Плевен.
Припомняме, че молби за попълване на обявените места, ще се подават в сградата на Ректората на ВТУ днес и утре, 24 и 25 септември, от 8.30 до 16.30 часа. Класирането ще бъде обявено на 25 септември вечерта. Записването ще се извърши на 26 и 27 септември.
Ето и условията за кандидатстване:
-
За участие се допускат:
- кандидат-студенти, успешно положили изпити за съответната специалност във ВТУ през 2013 г.;
- с оценка от държавен зрелостен изпит от 2008 г., 2009 г., 2010 г., 2011 г., 2012 г. или 2013 г., съответстващ на дисциплините, с изпит по които се кандидатства в съответната специалност;
- успешно положен конкурсен изпит в друго акредитирано висше училище през 2013 г., валиден за специалността.
Забележка:
- за специалностите История, История и География, История и Философия, История и чужд език може да се кандидатства и с ДЗИ (държавен зрелостен изпит) по БЕЛ ( Български език и литература).
- за специалност Стенопис, Живопис, Скулптура до участие се допускат:
* кандидати успешно положили конкурсен изпит по: Стенопис, Живопис, Графика, Графичен дизайн и визуални комуникации във ВТУ през 2013 г.;
*кандидати с оценка от дипломна защита в средните художествени училища, съответстваща на специалността, за която кандидатстват;
*кандидати с успешно положен конкурсен изпит в друго акредитирано висше училище през 2013 г., валиден за специалността;
- За специалност Международни икономически отношения за "втори изпит" може да се приеме съответната оценка от дипломата.
2. Записаните за студенти през уч. 2013/2014 г. нямат право да участват.
3. В молбата специалностите се посочват в определен от кандидат-студента ред.
4. При подаване на молбата се представя оригинал и копие на дипломата за средно образование. Оригиналът на дипломата се връща на кандидата веднага след оформянето на документите.
Зрелостниците, положили успешно ДЗИ на втора сесия, които все още не са получили дипломи за средно образование, могат да кандидатстват със служебна бележка по приложения образец.
5. Заплаща се такса за участие в кандидатстудентската кампания и класиране – 30 лв.
Цена на молбата за кандидатстване – 15 лева.