Опит и добри практики за павликенски педагози
Те участваха в международна конференция в Будапеща на тема „Училищното и предучилищното образование – качество, ефективност и педагогическа конкурентноспособност”
Снимка: Община Павликени
15 педагози от Община Павликени участваха в международна конференция в Будапеща на тема "Училищното и предучилищното образование – качество, ефективност и педагогическа конкурентноспособност”. Те обмениха добри практики, презентирайки опита си.
Павликенската група е била разделена на две, като училищните преподаватели и директорите са посетили учебно заведение в 11-ти район на унгарската столица, а колегите им от детските градини са се запознали с функционирането на детските градини в Унгария.
В училището "Гетлен Габор", което се намира в XI-ти район на града обучението се осъществява по два различни метода - по системата на Монтесори и по системата на Кодали. В начален етап на образование от 1965 г. е въведено обучението по метода на Кодали – с музикална насоченост от 4-5 часа седмично. В следващите години останалите ученици се обучават по метода на Монтесори. Той е уникален начин за научаване.
Вместо да "преподава" на децата понятия, средата е пригодена да стимулира интереса на детето и спонтанното му желание да учи. Обкръжаващата среда позволява на детето да действа независимо и да участва в собственото си образование. Когато на детето се даде възможност да избира и да вижда резултата от избора си, неговото самочувствие и увереност се повишават и помагат на детето да е по-уверено, щастливо и независимо. Децата, а също и възрастните, учат най-добре чрез директно преживяване.
В прогимназиален етап в Унгария силно е застъпено обучението по природо-математически дисциплини, с възможност за избор от страна на учениците. В школото в момента учат 1000 ученика от 1 до 12 кл. и работят 100 учители, а обучението се провежда в три сгради.
Втората група пък научила за функционирането на детска градина, където се възпитават 300 деца в 10 групи. Интересното за детската градина е, че тя разполага със "солна стая”, където децата влизат с придружител след спортните игри или ако имат дихателни проблеми. Педагозите са много доволни от придобивката, защото заболяванията на дихателните пътища при децата са намалели.
Финансирането на детската градина е от общината, но се включва и родителски комитет, който набира средста за ремонти на материалната база, а се включва и със собствен труд.
Основен акцент в работата с децата е да се наблегне на начините те да придобият умения и навици, за да са подготвени за живота в училище. Всеки ден децата имат по 30 минути за спорт в детската градина, а 80% от заминанията са на открито. Има и задължителен ден в седмицата, в който единственото им занимание са спортни игри. В почивните дни пък детската градина е отворена и родителите могат да заведат децата си безплатно.
56% от преподавателите в Унгария са с поне две дипломи за висше образование. Във всяка от групите има по един педагог и един помощник, а на всеки три групи има назначен по един педагог-асисеент, който има задачата да внася иновации в методите на преподаване.
Само през 2013 г. в Будапеща са отворили 4 нови училища.