Ползата от проекта "Интеграция без граници" е безспорна
Марияна Георгиева: "Най-доброто, което може да се направи за интегрирането на такива деца сред връстниците им, е да има различни форми на интеграция"
Снимка: Север.бг
Безспорната полза от проекта "Интеграция без граници" отбелязаха на пресконференция Марияна Георгиева - експерт тренинги и образование, Радка Станева - директор на СОУ "Бачо Киро", Павликени, Цветанка Захариева - зам.-директор на СОУ "Ангел Каралийчев, Стражица, и Неделчо Неделчев - психолог в павликенското училище и координатор на проекта. Той е финансиран от ОП "Развитие на човешките ресурси".
Проектът е насочен към деца и младежи със специални образователни потребности (СОП). В него участваха 99 деца от 6 училища в област Велико Търново - две в Свищов, по едно в Павликени и Стражица и две в старата столица - СОУ "Емилиян Станев" и СОУ "Вела Благоева".
"Интеграция без граници" е започнал с обучение на 42-ма учители как да работят с тези деца. Като за всяко от тях е съставен индивидуален план.
В рамките на проекта са организирани един лагер и две екскурзии.
На лагер до Беклемето са отишли 18 деца със СОП. Той е включвал различни занимания за всеки ден като грънчарство, рисуване, ориентиране и т.н. Екскурзиите са били до Боженци и Трявна. На тях са отишли общо 58 ученици.
"Част от децата с увреждания и тези със СОП са деца от социално слаби семейства и не могат да си позволят никога такъв лукс - да отидат някъде. Възможността просто да се разходят без да правят нищо беше уникално преживяване за тях", сподели Неделчо Неделчев.
Марияна Георгиева обясни, че най-доброто, което може да се направи за интегрирането на такива деца сред връстниците им, е да има различни форми на интеграция, детето да бъде както с връстниците си, така и да се работи индивидуално с него. "В момента всяко дете попада в клас съгласно своята физическа възраст, което понякога не отговаря на неговата психическа. За него е много по-полезно да бъде с деца, които са по-малки от него и така да се учи", допълни Георгиева.
В новия закон за средното образование се предвижда напълно закриването на училищата, които са само за деца със СОП. "Мое лично мнение като експерт е, че трябва да има и тази форма или поне възможност за нея. Без значение е дали ще бъде училище, център, или ще е изнесено. За някои от децата престоят в училище е много голям стрес", заяви Георгиева.