Вход | Регистрация

Стоян Долапчиев: За говорните проблеми на кандидат-студентите...

Звуковете "л", "р", "ч", "щ" са трудни за произнасяне на 5 до 10% от явилите се на устен изпит, казва специалистът

Стоян Долапчиев: За говорните проблеми на кандидат-студентите...
Снимка: Север.бг

Между 5 до 10% от явяващите се на устен изпит кандидат-студенти имат говорни проблеми. За това съобщи Стоян Долапчиев, логопед, преподавател във Великотърновския университет по дисциплините "История на педагогиката” и "Управление нa образованието” и член на комисията за говорни и комуникативни умения

По думите му тази година има сериозни кандидат-студенти, които са се подготвили, мотивирани са и знаят какво кандидатстват. Но наред с добрите разултати, има едно снижаване, спрямо предишни години.

Оказва се, че най-неправилно са изговаряни звуковете "р" и "л", като "л" по-често се изговаря "уъ". Понякога "ч" и "ш" също се произнасят неправилно. Има бързоречие. В някои случаи се среща заекване... Зад всичко това се оказва, че има дълбоки психически проблеми, е категоричен специалистът, затова е необходима съвместна работа на логопед, психолог, педагогически съветник, психотерапевт. За съжаление тези проблеми трябва да се решават в детската градина и в началното училище, смята логопедът.

"Все повече има кандидат-студенти с говорни дефекти. При разговорите, които водихме с тях, една част казаха, че никой не им е обърнал внимание, други са били на логопед, но са изоставили подготовката си.", каза Долапчиев.

Той уточни специалностите, за които се изисква полагането на изпит за говорни и комуникативни възможности. Те са четири: "Предучилищна педагогика с чужд език", "Начална училищна педагогика с чужд език"-редовно обучение, "Предучилищна и начална педагогика" и "Социална педагогика" - редовно и задочно обучение и в двете специалности.

Изпитващите изискват от кандидат-студентите да се представят - от къде са, какво са завършили, какво кандидатстват и защо са се насочили към вече споменатите педагогически специалности.

"Разговорът е относително свободен и едновременно с това творчески. Даваме им да четат материали с кратки текстове - пословици, поговорки, скороговорки... В разговора ние разбираме какви проблеми има. Имаме методики, по които наблягаме, за да разберем по-задълбочено какъв точно е проблемът. Разговаряме дали са посещавали логопедичен кабинет, дали знаят за съществуването на такива специалисти, които биха им помогнали да решат говорните си проблеми.", уточни метода на изпитване преподавателят.

Той е на мнение, че студентите приемат забележките сериозно и отговорно.

"Ние сме комисия от трима човека и се опитваме да им обясним, че това е в техен интерес. Казваме им, че каквото и да кандидатстват, те ще работят с хора. Някои кандидатстват и педагогика, но са написали като първо желание право. Обясняваме им, че и да завършат право, ще станат адвокати, прокурори, съдии и ще трябва да ползват говорните си умения на книжовен български език. Опитваме се да ги мотивираме и мисля, че в над 90% от случаите успяваме. Имаме и случаи, когато някои се разплакват, но се опитваме да им обясним, че този изпит не е случаен и е в техен интерес. Някои сме ги върнали с мнение, че могат да кандидатстват други специалности, но специално за учители в детската градина и в началното училище, е изключително важно да имат правилен говор. Ако те отидат там с такива проблеми, ще формират такъв говор и у децата. А от 3 до 7 и от 7 до 11 г. - е много важно да се говори на децата правилно. Неслучайно министерството е решило да има такъв изпит.", уточни преподавателят.

Опирайки се на практическия си опит като логопед, Стоян Долапчиев е на мнение, че няма нерешими проблеми, дори и говорни. Консултирал е хора между 3 и 30-годишна възраст Не отрича, че при големите нещата стават по-бавно, заради затвърдения неправилен говор, но, по думите му, "при нервната система има гъвкавост и всички, които имат такива проблеми, трябва да знаят, че могат да се решат.".

Обнадеждаващото за кандидат-студентите, реили да изучават педагогическите специалности, изискващи правилен говор е, че някои от проблемите могат да се решат в рамките на един месец, други – до 3 месеца. Така дори да се запишат, студентите могат да решат проблема си още през първия семестър.

Компетентният съвет на комисията при по-сложните случаи е, ако кандидат-студентите искат да учат точно специалностите, изискващи правилно говорене, да поработят със специалист по проблема си и догодина да кандидатстват отново. Препоръката е от 1 септември, когато логопедите започнат работа в съответните училища, да посетят такива кабинети и да започнат сериозна работа.

<<Sever.bg във Facebook>>



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар