Вход | Регистрация

"Общестен барометър" - "За" и "против" Проектозакона за образованието

 "Общестен барометър" - "За" и "против" Проектозакона за образованието
Снимка: Булфото

Анкетата ни тази седмица бе провокирана от коментирания в медийното пространство Проектозакон за образованието. Той бе приет на първо четене през юни миналата година. Тогава имаше много "против" някои текстове от депутати на "Атака", ДПС и "Коалиция за България". Основните критики бяха отправени  към идеите за държавно субсидиране и на частните училища и детски градини, въвеждането на задължителна градина за 4-годишните деца, възможността за преминаване с двойка от пети в шести клас, закриването на болничните училища и математическите гимназии.

Дискусията по новите текстове все още продължава. По информация на експерти от образователното министерство по телевизия Тв7, анкети сред родители и ученици ще оценяват труда на учителите. С това е свързан и въпросът в седмичната ни анкета.

От гласувалите в сайта 60% са на мнение, че взимане под внимание на такава оценка "ще довърши българското образование". 20% смятат, че е "поредното хвърляне на прах в "очите на слепите". Според 13,3% такава оценка "ще повлияе на отношенията учител-ученик" и само 6,7% вярват, че именно така ще се вдигне нивото на българското образование.

Мнението на Димитър Пенков, баща на двама ученици, е категорично против ученици и родители да дават оценка на преподавателите. Според Надежда Василева продължаваме да живеем в държавата на абсурдите: "Още един велика глупост! Не стига че децата живеят с нагласата, че имат единствено права, но не и задължения, а сега и това... По този начин тотално ще бъде сринат авторитета на един учител пред учениците.", смята тя.

"За" тази идея се обявява друга наша читателка: "Одобрявам. Завършила съм "елитно" училище, където преподавателите лансираха децата на директори, лекари и свои колеги, пред наистина знаещите. Сега на почит са тези с дебелите пачки. Трябва да има такива анкети."

По въпроса за промени в закона позицията на директора на СОУ "Емилиян Станев" - Велико Търново Кина Котларска е, че образованието има нужда от нов закон, защото сега съществуващия е вече на доста години и неговите текстове показват отклонение от съществуващата реалност.

"Хубавото е, че в новия закон са събрани няколко сега съществуващи и много важни нормативни актове, така имаме всичко "под ръка" в един документ. От друга страна обаче документът е твърде обемен, малко като Кодекс на образованието (по аналогия с Кодекса на труда), не знам как ще функционира в практиката. Освен това този проект толкова дълго се коментира, толкова се променяха важи части от него, че вече се объркахме в поредицата от "нововъведения" в самия проект.", смята Котларска.

Според дългогодишния педагог и учител има добри попадения в него - регламентира се например  процеса на валидиране на знания, получени извън училище - нещо, което сега не е възможно; направен е сериозен опит за децентрализация на квалификацията на учителите...

Други предлагани промени в Закона за образованието са свързани с квалификацията на учителите и създаване на портфолио на всеки учител. Образно, то е нещо като папка с раздели, които целят да направят по-видими професионалните качества и напредъка на учителите.

Създаването на портфолио е споменато в проекта за закон, който казва, че съдържанието на портфолиото ще бъде указано в специален държавен стандарт.

"Този стандарт в момента не е наличен за обсъждане, така че всичко в тази посока си е чиста проба фантазия. В електронен вид масово то се използва в образователните системи на западна Европа точно...Вероятно  при инспектирането на училищата, както и при  атестирането на учителите и директорите ще  се ползват някакви начини, за да се вземе мнението на децата и родителите. Не виждам защо това е притеснително?, пита директорът, след като учениците и техните родители ги оценяват всеки ден.

"Ние всички, които работим в училище, сме ежедневно на изпит и би следвало да сме свикнали. Смятам, че притеснението на колегията идва от опасенията да не би да се прилагат "творчески" по места тези инструменти за оценяване. Като при това оценяване директорите или инспекторите да имат възможност за лично отношение.", смята Кина Котларска.

За нея едно такова оценяване е като социологическа анкета.

"Направена от специалисти, зададена по коректен начин и обобщена по правилата, тя ни предсказва със степен на вероятност до +/- 7%  (най-много)какви ще бъдат резултатите от изборите например. И ние й вярваме. Сега не сме готови да повярваме!?! Добрите учители не се страхуват да се показват и да бъдат оценявани, те ВЕЧЕ са оценени от своите ученици и техните родители.", категорично е мнението на професионалиста.



Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg

 





Докладвай за нередност в статията
Добави коментар