Вход | Регистрация

"Присовски завои" отново в полезрението на граждани и институции

Глобите за чужденци, превишили скоростта, е 100 лв. срещу 2000-3000 евро в Западна Европа, казват от "Пътна полиция"

"Присовски завои" отново в полезрението на граждани и институции
Снимка: Север.бг

Проблемът на пътен участък "Присовски завои" между Велико Търново и Дебелец отново бе обсъден от ГД "ДНЕС" пред депутат и представители на институциите във Велико Търново, отговорни за сигурността на пътя. Въпросът бе поставен пред народния поредставител от БСП Марияна Бояджиева, зам.-областния управител на областта Стефан Стефанов, директорът на Областно пътно управление /ОПУ/ Георги Филипов и гл. инсп. Николай Иванов, н-к на сектор "Пътна полиция".

По думите на Мартин Карагеоргиев, председател на гражданското движение, пътният участък "Присовски завои" е известен с печална статистика за ПТП, включително и с жертви, като по данни на КАТ най-често там аварират тежкотоварни камиони с чужда регистрация. Български водачи са подавали нееднократно сигнали в приемната на ГД "ДНЕС" за обратния вираж на завоите, което, дори при съобразена скорост, прави овладяването на камионите в завоите трудно, поясни Карагеоргиев.

1050142

От движението излязоха с няколко предложения за решаване на проблема:

На първо място да се изгради алтернативен маршрут за МПС между Велико Търново и Дебелец, като целта е да се намали трафика в пиковите часове и повишаване сигурността на придвижване. За изграждането на такъв през 2009 г. е имало одобрен за реализация проект, но средствата са били пренасочени за други инфраструктурни проекти, поясни Карагеоргиев. Като втора по важност задача, според гражданското движение, е изготвянето на експертна оценка на опасните зони и корекции на пътната настилка в опасния участък, с цел ограничаване на ПТП. И третият, немаловажен момент в решаването на проблема с опасния участък, е рехабилитация на моста над р. Янтра преди разклона за кв. Чолаковци и промяна организацията на движение по моста с оглед намаляване натоварването върху опасното съоръжение.

"По моста има много пясък, което оказва допълнителна тежест на съоръжението. Мостът няма мантинела, има "проста" ограда, която може да се събори при натиск от лека кола, да не говорим, ако на моста се намиратдва-три тира. Ако стане ПТП в този участък, кой би бил виновен? Тези, които не са преценили достатъчно тонажа на моста, който би издържал; тези, които до момента не са поели отговорност за почистването на моста; тези, които до момента не са поставили достатъчно добро и надеждно обезопасяване на моста или водачите на МПС?", попита Диана Методиева, от ГД "ДНЕС", на която, като медицинска сестра в Държавна психиатрична болница в с. Церова кория, й се налага да преминава през този участък по два пъти на ден.

1050141

В отговор на запитването й гл. инсп. Николай Иванов обясни, че още от 1986 г. се пишат писма от страна на Дирекцията към АПИ и всички институции, с отношение към проблема. Благодарение на поредното писмо през 2011 г. до директора на ОПУ-В. Търново и до областния управител, в началото на 2012 г. целият участък е преасфалтиран, поставени са допълнителни табели, три от които са направени със светлоотразителни панели, за да могат ограничителните знаци да светят нощно време. За съжаление, "будни" граждани са откраднали светещите панели, а към момента дори един от знаците е откраднат.

"Ядосвам се за това, че ние се "скъсваме" да правим нещо, което вие поставяте като въпрос, а някой отива след нас и го разваля.", отбеляза Иванов.

Проблемът възникнал още от 1980 г., по думите на директора на ОПУ Георги Филипов. През 1983 г. проектантска фирма е изработила възложен проект. През 2000 г. е зададена актуализация на проекта и започва работа по т.нар. "Присовски завои". Четирилентовите платна, идващи от Велико Търново, се свиват до две със завои с обратни наклони, след което пак се излиза в четирилентови пътища. Необходимо е финансиране за около километър от участъка, но със съответните актуализирани проекти, категоричен е директорът на ОПУ.

1050140

"Мостът е в урбанизираната зона на В. Търново. Проектиран е по старите норми. Сега тежестта трябва поне на 11,5 т на ос да се проектира за перилата, да се направи рехабилитация на конзолите, но това иска средства. А при положение, че залагаме да се направи цялостно този участък, не е рационално да се прави, след това да се съборри и наново да прави. Доколкото знам, в проекта е включено удвояване на лентите, т.е. и самото мостово съоръжение, и след него на жп съоръжението също трябва да се удвоят, което означава средства, съгласуване. В стария проект тези неща са съгласувани със съответните органзации - жп инфраструктура, оптични кабели, енерго. Но във връзка с новите изисквания, тези неща търпят ново проектиране, съответно средства за изпълнение на този участък, който търпи изправяне на тези криви, които са предпоставка за ПТП-та.".

Филипов припомни, че през 2009 г. е правен доклад с искане за обезпечаване на средства за отремонтиране на този участък по новите изисквания, но няма развитие. В тази посока с Община В. Търново има изготвен парцеларен план и голяма част от частните имоти са одържавени във връзка с работата на този проект. "Това не означава, че в рамките на година може да стане, иска се време по отношение на проекта, на избор на фирма-изпълнител, надзор и др.", вметна директорът на ОПУ.

1050139

Марияна Бояджиева пое ангажимент като народен представител да запознае министър Десислава Терзиева с този и други наболели проблеми за решаване в областта, свързани с пътната инфраструктура. Утре в 16:30 ч. Бояджиева, заедно с Петър Кънев и Милка Христова - депутати от КБ, ще се срещнат с министъра в МРР.

По изчисления на КАТ концентрацията на ПТП е в разстояние на 300-400 м от проблемния участък. В последните 3 г. няма ПТП със загинали, само произшествия с материални щети на тежкотоварни автомобили.

"Лошата дисциплина на турските водачи на ТИР-ове, занижените глоби за чужденци за превишена скорост (100лв) в сравнение с други страни в Европа (2000-3000 евро) е причина за ПТП", е констатацията на началника на сектор "Пътна полиция". В тази връзка към Марияна Бояджиева бяха отправени и очаквания за прокарване на законодателни промени, свързани с безопасността по пътищата в България, в частност в областта.

<< Sever.bg във Facebook >>



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар