2 млн.винетки влизат в дистрибуторската мрежа от утре
Винетките ще се вдигат поетапно през следващите години
Снимка: АПИ
От утре 2 млн. винетки влизат в продажба, стана ясно днес по време на представянето на новите винетни стикери за 2016 г. Те обаче започват да важат от 1 януари, обясни инж. Лазар Лазаров председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".
От 1 януари годишната винетка за леки автомобили поскъпва от 67 на 97 лв. Една от причините за поскъпването е това, че цената й не е променяна от 2008 година насам.
При седмичния стикер поскъпването е точно с 50%. Така от Нова година шофьорите ще плащат по 15, вместо досегашните 10 лв., за да могат да използват междуградските пътища в рамките на 7 дни. Цената на месечната винетка, която в момента се струва 25 лв., се вдига най-малко и вече ще струва 30 лв.
По думите му новата винетка като дизайн е доста ярка, като тази година в дизайна й са използвани архитектурни и исторически паметници.
Елементите на защита по новите винетки най-вече са по отношение на серийните номера. Лазаров обясни, че единият е пореден номер, а другият, който е на отрязъка, е случайно генериран код и това се пази в база данни, като всяка винетка отговаря на този код и много лесно се проверява в базата данни.
"Оттук нататък трябва да се спазва принципа на поетапното увеличаване на цената на винетките. Това е по-лесно поносимо, отколкото цената да се актуализира веднъж на 8 години с толкова голяма сума", посочи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
По думите й реалната цена на винетките за леки автомобили е 150 лв. Щом искаме хубави пътища, трябва да ги финансираме с парите от тези, които ги ползват, каза още тя.
Тя посочи, че за последните години в строителството на нови магистрали и рехабилитация на пътища са инвестирани над 3 млрд. лв. Извън средствата, средно годишно около 200 млн. се инвестират в текущ ремонт.
Ангажиментът на поддържане на пътищата е изцяло на правителството. Колкото повече приходи се събират, толкова повече средства ще бъдат реинвестирани в поддържане на пътищата, но не само в магистрали и първоласни, а и третокласните пътища.
Министърът допълни още, че приоритет за следващата година ще е изграждането на магистрала "Хемус". Също така поетапното изграждане на участъка София – Калотина, участъци от направленията Русе- Търново, София – Видин.
Относно възникналите проблеми с настилката по аварийната лента на магистрала "Марица", Павлова заяви, че към момента основното платно на аутобана не е компрометирано.
Шефът на пътната агенция допълни, че по време на големите дъждове малко преди откриването на магистралата, строителят не е бил отпушил река Банска.
"С временния път, който беше изградил, реката придойде с много голям дебит и беше подпряна от този и временен път и тогава въпреки, че осъзнаха какво се случва, отвориха със строителни машини входа, но реката вече беше нанесла наноси", посочи Лазаров.
Той обясни, че насипното тяло е вече отремонтирано, информира "Фокус".
"Видяхме го преди 2 седмици и половина, разпредено е на изпълнителя да си го възстанови, дренажите да бъдат отворени и почистени, а точно поради тази причина тези около пет квадрата, или два метра по дължина пукнатини, се дължат на запушени дренажи", каза Лазаров.