Вход | Регистрация

Анализ на база анализ за обедняването на българина

Анализ на база анализ за обедняването на българина
Снимка: sxc.hu

Излезе едно изследване преди дни, в което 78 на сто от българите се лишават от обувки, а с процент повече не обновяват гардероба си. В това май няма нищо чудно не само в последно време, ами и в последите няколко години.

Със сигурност всеки има поне по няколко познати, които ходят с обувки вече трети сезон и мърморят, че ги носят, защото им били удобни.

Или пък дрехи, чиято мода е минала отдавна, но краси някоя дама на работното й място, ако въобще има такова с бързо променящото се икономическо положение. Защото току видиш някой познат с положение или директор на фирма, а чака за подпис в Бюрото по труда.

Вярно е, навсякъде по света е трудно, но у нас става все по-трудно.

Така че икономическото състояние на домакинствата у нас се влошава не само лека-полека, но затвърдяващо! При някои положението си е перманентно. Няма излизане от "калта" и ако семейството има заем към банка. Там срокове и дати притискат ежемесечно.

Недостигът на финансови средства всъщност кара българските домакинства силно да редуцират разходите си и за луксозни стоки, услуги и развлечения, ако такива ги е имало въобще. 87% от участвалите в изследването посочват, че при парични затруднения им се налага да се лишат от деликатесна храна, а 81% - от пътувания и почивки.

Любопитен факт е, че преди икономическата криза, в края на 2008 г., от деликатеси са се лишавали 82% от българите, а от почивки - 66%.

Е, видно е, че само процентът на последите е скочил. Т. е. българинът "се стиска" и затяга коланите не от скоро, а от четири години насам!

И докато на трапезата липсват деликатеси, българинът трудно се лишава от питиета. Явно само там вижда утеха. Особено ако има домашна скоросмъртница от родини от село. Какво му плащаш, само материала, джибрите си стават почти самички, а после цялото семейство сърба и почуква за здраве с домашната благинка.

Явно е също, че като няма пари за пресни зеленчуци, ще се разчита на домашните консерви. И макар някои стоки на пазара да бяха значително с по-високи цени от миналата година, то три четвърти от анкетираните казват, че техните домакинства традиционно и отново са си приготвили зимнина.

Анализът сочи още, че основни затруднения, които интервюираните изпитват в момента, са свързани с плащането на месечните им сметки. Най-голямото предизвикателство за последната година пред 60% от интервюираните е плащането на комунално-битовите разходи - електричество, отопление, вода и т.н. Затруднения да плащат тези сметки са имали предимно хората във възрастовите групи 40 - 49 години и над 59 години, нискообразованите, живеещи в селата, етническите турци и ромите, хората с месечни доходи на домакинствата под 200 лв. и живеещите сами.

И какво ги топли хората, ако им увеличат заплатите с по 20-30 лева, когато инфлацията ги изяжда. Или пък самите стоки са поскъпнали.

За пример данни на статистиката. През септември са се увеличили цените на брашно - с 2,5%, хляб - с 1,4%, макаронени изделия - с 0,5%, свинско месо - с 8,8%, месо от едър рогат добитък - с 2,7%, птиче месо - с 3,4%, мляно месо (кайма) - с 5,1%, малотрайни и трайни колбаси - съответно с 3 и 1,9%, пресни млека - с 0,3%, кисели млека - с 0,5%, яйца - с 4,5%, кашкавал - с 1,4%, слънчогледово олио - с 1,6%, маргарин - с 0,6%, домати - с 20,3%, зеле - с 19,1%, зрял боб - с 4,6%, леща - с 0,7%, гъби - с 2,2%, картофи - с 28%, захарни и шоколадови изделия - с 0,2%, вина - с 0,6%, високоалкохолни спиртни напитки - с 0,1%, и други.

Продължаваме - през септември в групите на нехранителните стоки и услугите са се увеличили цените на действителни наеми за жилища - с 0,3%, текущ ремонт и поддържане на жилище - с 0,4%, газообразни и течни горива за битови нужди - съответно с 4,6 и 0,1%, дърва за отопление - с 2,6%, мебели - с 0,2%, отоплителни уреди - с 2,7%, дизелово гориво - с 0,5%, автомобилен бензин А95Н - с 1,8%, автомобилен бензин А98Н - с 1,4%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 9,7%, автобусен междуселищен транспорт - с 0,3%, книги - с 0,8%, вестници и периодични издания - с 2%, образование - с 1,5%, хранене извън дома - с 0,9%, и други.

През изминалия месец и цените на лекарските и стоматологичните услуги са се повишили съответно с 0,3 и 0,1%.

Е, има и известно намаление на някои хранителни и нехранителни продукти и услуги, но те на са от такова значение, нито с такава разлика.

Така че малката ни потребителска кошница става кошничка и едва ще побира вече и най-нужните продукти. Не вярвам да не сте чували изразът - "Е, какво купих, а отидоха 20 лева".

Извън проучването ... и малкият, и средният бизнес продължават да изпитват редица затруднения не само със забавените плащания и голяма междуфирмена задлъжнялост и невъзможността т.нар. бизнесмени да носят у дома сигурни доходи, а и заради непрекъснатите изисквания към тях. А и сроковете текат.

Ще има данък върху лихвите на банковите спестявания е последната новина на деня, че и на седмицата. За нея настоява министърът на финансите Симеон Дянков.

Дано не ни сложат лихва и върху заплатите, получавани по банков път, че тогава много хора ще пропищят. За заплатите по региони пък няма да говорим, добре че се размина идеята.

Може ли да живее вече българинът, без да гледа ежедневно календара и да се пита от какво да спести, за да му стигнат парите за най-неотложните нужди? А и как да е здрав, когато непрекъснато има за какво да се ядосва и тревожи?

Май не, затова свиква да бъде винаги под напрежение и в очакване на нови не облекчения, а задължения!

 

 

___________________________________________________________________________________


Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар