Все още не сме достатъчно готови да приемем децата с увреждания
Резултати от проучване сочат, че детето с увреждане е добре прието в училище, както от педагозите, така и от своите връстници, но не и от родителите
Снимка: sxc.hu
Днес във Велико Търново се проведе Кръгла маса на тема: "Предизвикателство пред социалното включване на деца с увреждания на територията на община Велико Търново".
Срещата се организира от фондация Международна социална служба - България с подкрепата на Община Велико Търново и е част от инициативите по отбелязването на 3 декември – Международен ден на хората с увреждания.
В дискусията професионалисти от различни сфери, работещи с деца с увреждания, представители на държавни и неправителствени организации и местна власт споделиха резултати и проблеми в работата си с деца с увреждания, както и предизвикателствата, пред които са изправени по отношение спазването на правата на тези деца и възможностите им за интеграция в общността.
Представени бяха резултатите от проведено проучване в училища и детски градини на територията на общината, относно възможностите за интеграция на децата с увреждания. Анкетата е направена от екипа на Центъра за социална рехабилитация и интеграция между деца, родители и педагози с цел да проучи тяхното мислене и нагласи към включването на деца увреждания в образователните заведения.
Анкетата е направена в 12 учебни заведения в община Велико Търново. Броят на изследваните лица – 142 възрастни и 700 деца.
Едва половината от анкетираните родители, чиито деца посещават детски градини, приемат за естествено присъствието на дете с увреждане в групата на детето им. 1/3 от тях не изказват мнение, а около 7% не приемат за нормално интегрирането на децата.
40% от анкетираните родители приемат положително включването на децата с увреждания в общообразователните училища, 32,2 % нямат мнение, 13 души не приемат за нормално присъствието на такива деца в масовите училища.
Въпреки богатия педагогически опит, натрупан с годините, и разнородната практика с деца с проблеми в развитието, мнозинството от анкетираните педагози (83,3%) посочват, че срещат затруднения в работата си в групите, където има деца с увреждания. По-честите причини за това са невъзможността да отделят нужното внимание на детето с увреждане, поради големия брой на децата в групата; непознаване на спецификата на самото увреждане и методите за работа в тези случаи и др.
90% от анкетираните педагози са на мнение, че имат нужда от допълнителна информация и обучение за уврежданията на децата, техните специфични нужди и потребности, за да могат да им поднесат по-добре учебния материал, как да ги интегрират успешно, как да общуват с тях.
Резултатите от проучването сочат, че детето с увреждане е добре прието в училище, както от педагозите, така и от своите връстници.
Преобладаваща част от децата имат бегла представа за видовете увреждания. Повечето от тях смятат, че в тяхното училище трябва да учат деца с увреждания, но в по-леки форми. Малка част считат, че съвместното им обучение с такива деца може да наруши учебната дисциплина.
Все още има деца с увреждания, които са изолирани, нямат възможност да бъдат сред връстниците си или да осъществяват контакт със значими за тях хора, което ограничава възможностите им за пълноценен живот. Обществото ни все още не е достатъчно готово да приеме деца с увреждания.
123 деца с увреждания на територията на община Велико Търново посещават детски градини и училища.
___________________________________________________
Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg