Вход | Регистрация

Недко Азманов: Трябва целият център на Търново да стане с платено паркиране

Управителят на "Организация на движението, паркинги и гаражи" даде обширно интервю за Север.бг

Недко Азманов: Трябва целият център на Търново да стане с платено паркиране
Снимка: Север.бг

Синята зона във Велико Търново трябва да стане абсолютна или с други думи - целият център на старата столица да бъде с платено паркиране. Само така ще има реален ефект, категоричен е управителят на общинското дружество "Организация на движението, паркинги и гаражи" Недко Азманов.

В едно обширно интервю за Север.бг, експертът по паркирането в старопрестолния град обясни за всички търновци как ще функционира синята зона с лятното часово време и даде своите аргументи защо великотърновската организация е по-добра от тази в другите големите градове в Северна България, например Плевен.


Въвеждането на синята зона доведе ли до някакви реални резултати в посока намаляване на задръстванията и освобождаване на централната част на града от спрели автомобили?

То е видимо вече. Идеята е да се прилага законовата норма, регламентираща паркирането. В ЗДП от години има норма, според която в населените места се обособяват зони за кратковременен престой. Това е една философия, която е доказала приложението си и добрите си възможности в целия свят. Не е измислена от нас. Преди хората да си скрият автомобилите някъде, под земята, в гаражи, те са въвели ред в паркирането и са създали обстоятелства, това да се случи. Във Велико Търново нямаше такива обстоятелства, затова има и блокове с по 2 гаража. Ако тези сини зони се бяха въвели преди, сега нямаше да има толкова автомобили. Кората на земята трябва да се регламентира, за да се скрият тези автомобили.

Общината твърди, че няма пари за преасфалтиране на пътната мрежа и тази година ще се мине с кърпежи, защото разполага само с 400 000 лева. По последни данни само за три месеца сте спечелили 75 000 лева - имате ли идея къде ще се инвестират тези средства?

Аз не съм давал интервю, това е творчество на някой журналист. Тази информация е от мен. Аз не мога да кажа какви са постъпленията от паркирането. Във Велико Търново то е с талони и смс-и. Смс паркирането е функция на Центъра за градска мобилност - София. Общината знае цифрата, защото всички постъпления постъпват там. Паркинги и гаражи има функция единствено да осъществява контрол върху зоните за кратковременен престой.

(Екипът на Север.бг се свърза с Община Велико Търново, но не получихме отговор на този въпрос.)

Ще издадете ли карта, на която да са точно обозначени сините зони?

Няма нужда от такава карта, те са достатъчно добре обозначени с хоризонтална маркировка. Знаете ли, че в Плевен на табелите не пише нищо? Няма указания, няма кой да ви продаде талон. Минават хора, които слагат скоби, както им дойде. Там е направено просташки, това в Търново няма да се случи. В момента подготвяме и вертикална и изчакваме удобно време. Водачите в България не гледат знаците. Тези места са обозначени със забранителен знак. За да си водач на МПС трябва да си ходил на обучение, да си преминал изпит и да си взел документ. Хубаво е тези водачи да знаят, че има такъв знак. Под този знак си има табела, която обяснява как се случват нещата. Ние не караме никого да спазва тези знаци, само осъществяваме контрол.

Една от идеите на синята зона е хората да оставят колите си и да използват градски транспорт...

Преди години направих една специална разработка. 30% се намалява ползването на автомобили при наличието на синя зона. Логиката е проста - хората започват да ползват най-масовия транспорт, който е екологичен. Може да се стигне и до намаляване на озоновата дупка дори.

Да, обаче автобусните превози във Велико Търново са изключително неудобни. Няма обозначения на спирките, няма разписания, не се разбира дори кои линии минават...

Има фирма, която спечели някакъв конкурс, за изграждане на тези спирки с табла. Това не е моя работа.

(Екипът на Север.бг отнесе и този въпрос към Общинската администрация на Велико Търново, като от там дойде кратък и еднозначен отговор: "В момента не работим по този проблем. Той трябва да бъде иницииран от автобусните превозвачи.")

Защо "синята зона" е с такъв голям часови диапазон? Дори в София, където има крещяща нужда от по-голяма и по-скъпа "синя зона", времевият диапазон е от 08.30 до 18.30, а не до 20.00 часа. С какво е по-различно Велико Търново?

В зимния период тук е до 17,00 часа. В България от доста време има практика за смяна на времето по часовника. Велико Търново е специфичен град, защото има зимно и лятно работно време. Лятното работно време е свързано с промяната на часовниковата стрелка. Лятното работно време е до 20:00 часа. Така са решили в Общината. Ситуацията в града го налага. Ландшафтът е сложен, това е туристически град, академичен, докато София е едно равно поле с много улици.

Предвиждате ли въвеждането на преференциални карти за бизнеса?

Законът разрешава такива да се издават само на инвалиди. Общината е изработила критерии на кои лица се издават такива карти и вчера им бяха раздадени нови.

А предвижда ли се въвеждане на автомати за заплащане и отпадане на човешкия фактор?

Аз лично го желая това. Преди време в Стара Загора ме поканиха за помощ и аз ги посъветвах да го направят с автомати. Няма по-добро от това.

Има ли възможност за корупция?

Не, категорично. Системата е перфектна в това отношение. Има три начина за заплащане - със смс, със закупуване на талони и попълването им и със заплащане на контрольор. Тази система е разработена в най-полицейската държава в света - Австрия. Там вече нямат сини зони, защото отдавна минаха тази детска възраст.

Обособените в момента зони достатъчни ли са?

Не, не са. За да има ред, паркирането трябва да е безапелационно. В момента има много форми на вариант на паркиране, което обезсмисля системата. Трябва в цялата централна градска част паркирането да е платено. А дали ще стане, не знам. Има комисия в Общината, която ще реши. Аз като експерт ви казвам какво трябва да стане. За Велико Търново много влакове са изтървани, отдавна трябваше да започнат да се строят блокове с гаражи.

Последно, как ще отговорите на обвиненията от граждани, че се вдигат обикновени коли, а скъпите се оставят...

Службата, която е определена от МВР, която обслужва закона - това е КАТ. Катаджията "Петров" си носи отговорност, когато казва: "Да дойде паяка и да вдигне тази кола". Моите служители имат за цел да опазят колата от повреди. Хората също така не знаят, че тази кола, когато се премести не се заплащат глоби или такси. Има разход за тази дейност. Законодателят е казал, че за тази дейност по преместването се заплаща само разхода. Отивате да си вземете колата и ви казват, че трябва да заплатите 36 лева, това е така, защото толкова струва преместването. По същия начин е и със скобите. Няма такса, тя е единствено при престоя на територията.



Източник: Север.бг
Докладвай за нередност в статията
Добави коментар