Директори от 5 държави споделят опит за задържане на децата в училище
Снимка: Север.бг
Проектът "Отпадане на децата от училище - стъпки към успеха и доближаване до европейските критерии" по програма Коменски събра на работна среща в ОУ "Димитър Благоев"-Велико Търново 24 директори на училища от 5 държави.
Целта е директорите от всяка една държава да споделят най-добрите практики, за да се намали процента на отпадналите ученици от училище.
"Ние работим по превенция на отпадане, което значи, че идентифицираме риска сред деца, потенциално застрашени от отпадане от училище. Това не означава, че обхващаме само малцинствени групи. След като определим капацитетите и дефицитите на застрашените от отпадане, тогава вече става ясно дали това дете ще продължи своето обучение или не, защото тук не става дума само за напускане на училище. Тук става дума за продължаващо обучение в университети и в по-следващи етапи на образование и квалификация - нещо, което е залегнало в Лисабонската стратегия.", представи проекта директорът на ОУ "Д. Благоев" Нели Владимирова, които са представители в проекта от българска страна.
Партньори са директори и екипи от професионални училища във Финландия -Рейя Лепола, в Норвегия - Арвид Фросланд, в Унгария - Петра Сандор, координатори по проекта са директорите в професионални училища в Лейда, Испания - Рамон Оскар Торелес и Неус Кауфейб.
"Всичките училища имат опит в международни проекти по програма Коменски, но това е първият път, в който наши училища се включват в подобен междуучилищен проект.", казаха испанците. Те направиха парелел на отпадналите от училище деца в Испания и в Европа като цяло. В страната им те са около 30%, което отрежда трето място отзад напред в класацията на прекъсналите училище деца. А средно за Европа тези проценти са около 14-15%. При финландците процентите също са много по-ниски, отколкото в Испания,коментираха директорите.
В Испания отпадащите от училище са 30%, което отрежда на страната трето място отзад напред в класацията. А средно за Европа тези проценти са около 14-15%. При финландците процентите също са много по-ниски, отколкото в Испания, направиха сравнение испанските партньори. Те споделиха и някои от причините, поради които деца отпадат от училище:
"При нас имаше достатъчно свободни работни места и добра работа, затова учениците не бяха мотивирани да продължат да се обучават, това ги задоволяваше - така беше. Още преди да завършат образование, имаше къде да работят, докато в останалите държави обучението беше на преден план, за да постигнат развитие в дадена професия.", споделиха испанските партньори.
Програмата "Международни междуучилищни партньорства" стартира 2011 г. и ще продължи до юли 2013 г.
В края на миналата учебна година по проекта са проведени пилотни проучвания сред ученици и родители за това, как си представят училището, как искат то да се развива, удовлетворяват ли ги учебните програми и животът на децата в училище, разказа Нели Владимирова.
Тази година в началото на септември са проведени и официалните проучвания, които в България са 250. Нели Владимирова благодари на колегите си от професионалните гимназии, оказали съдействие на основното училище в провеждането на анкетата сред ученици от 8 и 9 клас, както с техните семейства в тази насока. Сред тях са Петър Цветков - ОСУ "Дръстър"-Силистра; Ивайло Отчев от Сухиндол, Марин Цонев - ГСАГ "А. Попов", Таня Данчева - ПГТ "Д-р Васил Берон" и Нели Николова - ПГЕ "А. С Попов".
До момента са посетени много от учлищата в 4 от държавите. През пролетта предстои това да стане и в Норвегия.
Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg