Европейски ден на телефон 112
11 февруари е обявен за Европейски ден на Единния европейски номер за спешни повиквания 112. Прието е със съвместна тристранна декларация на ЕК, Европейския парламент и Съвета от 2009 г. и се чества официално в страните на ЕС.
В инициативата днес ще се включат Министерството на вътрешните работи и Българският червен кръс.
Със симулиран сигнал на телефон 112 за поставено взривно устройство в сградата и "пострадали” ученици, доброволци от Младежкия авариен екип към Българския Червен кръст ще демонстрират оказване на първа помощ и сърдечно-белодробна реанимация в столично училище.
Експерти от Националната система 112 пък ще презентират при какви обстоятелства и кога трябва да се търси помощ на спешния номер.
Денят на телефон 112 ще бъде отбелязан и в градовете София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Кърджали, Монтана и Сливен.
Тази година фокусът е върху изграждането на култура за ползване на телефона 112, както и усвояването на модели на поведение и реакция при ситуации, налагащи оказването на спешна помощ.
"Система 112 е обработила над 6 млн. повиквания миналата година. От тях над 2 милиона са били с конкретни искания на граждани – реални инциденти. Милион и 300 000 пъти е имало нужда от реално реагиране на съответните служби", обяви в интервю за БНР изпълнителният директор на системата Стоян Граматиков. 4 милиона пък са генерирани от неинформираност на гражданите за предназначението на телефона.
Припомняме, че телефон 112 приема спешни и аварийни обаждания при необходимост от спешна медицинска помощ, помощ при пътно-транспортни произшествия, пожари, аварии, кризи и други инциденти с човешки и материални загуби.
Телефонът се избира без код. Услугата 112 е денонощна и безплатна.
Повикванията към телефонен номер 112 се приемат от оператори, които са специално обучени и работят по утвърдена инструкция за определяне истинността на сигнала.
Първата задача на оператора е да се идентифицира постъпилия сигнал - фалшиво обаждане, лоша "шега” или реално събитие. Това става в рамките на 20 секунди. Недобросъвестните обаждания се санкционират по Закона за 112.
Когато на линията постъпи обаждане за реален инцидент, операторът попълва електронен картон, в който отбелязва кой, защо и откъде звъни, вида на инцидента и броя на пострадалите. Данните се регистрират с кратки уточняващи въпроси и по този начин информацията от обаждащото се лице се събира много бързо. Когато предавате инцидент към телефонен номер 112 е необходимо да бъдете максимално ясни и точни при съобщаване на информацията – име на повикващия, тип и място на инцидента, брой пострадали. Така ще получите помощ по-бързо и адекватно.
Конкретният случай веднага се пренасочва към съответната институция – Пожарна безопасност и защита на населението, Полиция, Спешна медицинска помощ, Национален медицински координационен център, Планинска спасителна служба – БЧК и ИА "Морска администрация”, която изпраща екип на мястото на инцидента.
След като службите се задействат, в центъра постъпва обратна информация за това, което се случва на мястото на събитието, колко екипа са изпратени и от коя служба са те. Тази информация се следи и анализира от координаторите. В същото време операторите на 112 приемат сигнали за други инциденти.
Телефон 112 не е информационен телефон, той не обслужва повиквания от неспешен характер – сигнали за неработещи светофари, проблеми с елекро и водоподаването, нарушени пътни участъци и пр.
Националната система 112 включва шест центъра за приемане и обслужване на спешни повиквания към телефон 112, които са изградени във всеки от районите за планиране, определени със закона за регионалното развитие – София, Русе, Монтана, Бургас, Кърджали и Варна.
Ползвайте телефон 112 в случай на внезапна реална заплаха за живота, здравето, безопасността или имущество, като: пожари, наводнения, спешни медицински случаи, смерч (ураганни ветрове), земетресения, катастрофи, промишлени аварии и други замърсявания, радиация, зимни бури, съмнения за антракс или други биологични агенти, други произшествия и инцидент.
Присъединете се към Sever.bg във Facebook, за да следите и там всичко, което публикуваме.