Ефимия Павлова: Кукленият театър е синтетично изкуство
Снимка: Север.бг
Кукленият спектакъл "Снежанка", с който Ефимия Павлова и Таня Русева - актриси от ДКТ в Сливен гостуваха във Велико Търново по покана на Театър ВЕСЕЛ, стана повод за срещата ни с неговия директор. Разговорът започна от изиграното представление, мина през съдбата на кукления театър в България и мястото му на международната куклена сцена, за да завърши с покана за Третото биенале на изкуствата "Магията на вятъра", което ще се проведе през есента в Сливен.
Кога "Снежанка" се "качи" на вашата сцена?
Спектакълът "Снежанка" е с най-дългия сценичен живот в нашия тетаър. Първо направих постановката за театър "Елфи" със субсидия от Министерството на културата, а когато станах директор на Държавния куклен театър, остана трайно в афиша – вече повече от 13 години. Все се каним с Таня да изчислим колко точно представления сме изиграли с него, но все още не сме го направили.
Театърът ни има богат репертоар, с натрупване през годините. Но, където и да сме играли "Снежанка", пред каквато и публика да сме показали спектакъла - винаги е приеман изключително радушно. На много места сме го играли по няколко пъти и винаги го приемат като нов спектакъл. Заслугата е на постановчика Елза Лалева и на сценографа Нели Бобева. Вероятно и на нас, като изпълнители надявам се, като достойни партньори в този спектакъл, защото той продължава да звучи съвременно и модерно. Вечната класическа приказка за Снежанка и седемте джуджета, любима на всички поколения деца, продължава да е актуална и сега.
Как посрещате идеята на театър ВЕСЕЛ да представя всяка събота по едно интересно и обичано заглавие?
С адмирации! Много се радвам за намерението на Веско (Веселин Василев, директор на Куклен театър ВЕСЕЛ - бел. на ред.) и от сърце му пожелавам да успее да го реализира. По публиката, която видях днес (27 април, бел. на ред.) в салона, искрено се надявам, че това ще се случи, защото в Търново няма куклен театър - нито общински, нито държавен, освен Театър ВЕСЕЛ, който обслужва града и региона. Те работят много - и в национален, и в международен план. Но като имат стационар, като се създадат традиции - публиката се научава. Това е много важно за възпитанието на децата. Куленото изкуство е не само за забавление и радост, макар че това е основната мисия на театъра, другата важна задача е да образоваме и възпитаваме децата.
Както за всички сфери, така и за театъра времената са тежки - какво е положението при вас в момента?
Извървяхме доста дълъг път в нашия театър. С помощта на всички колеги, с които работим, полагаме много усилия, защото нашият театър е единственият куклен театър, който е под наем и плащаме много пари, което допълнително ни утежнява бюджета - и в предишната система, и в сегашната.
От две години работим на делегиран бюджет. Но той не е общопознатия, има разни условности и е при нас е по-сложно. Но аз лично съм доволна от тази система, защото така по-реално знам какво сме направили, къде сме стигнали, с какви средства разполагаме - мога да си планирам разходите, заплатите и какви точно постановки да направим. Защото разходите не са само за поддръжка на сцената и на салона. Тук са включени изработването на декори. Преди системата беше такава, че в държавните театри се осигуряваха само заплатите, които, както се досещате са ниски (и продължават все още да са неадекватно ниски), но правим усилия в тази посока. Вече можем да си позволим да даваме допълнително материално стимулиране и други бонуси.
Когато знаеш с какво разполагаш, можеш да си направиш разчета. За постъновъчна дейност имахме много малко средства, никой не знаеше какъв е точно принципа на разпределяне. Но сега вече знам какво сме изработили, какви средства мога да получа, колкото и да е малка субсидията на продаден билет. 10 лева за куклен театър е страшно малко, защото материалната ни част е много скъпа. Кукленият театър е синтетично изкуство, защото борави със страшно много средства и всички те са много важни и трябва да са на професионално ниво и, ако е възможно, над това.
Компонентите, които участват в спектаклите са много сериозни и са равностойни - музиката, материалната част, отделно постановъчните разходи като режисура, сценография, авторски права... Без нито едно от тези неща един куклен спектакъл не може. Много е важна и визията, защото с всичко, което правим, комплексно, учим децата, възпитаваме художествено виждане и естетическо усещане в тях.
Има ли бъдеще за кукления театър?
Определено смятам, че има такова, защото децата страшно много обичат живото изкуство. Не е едно и също да гледат анимационно филмче - без тях също вече не могат, но съвсем различна е срещата с живото изпълнение. Магията на театъра си е магия, тя е вечна!
Къде се нарежда българският куклен театър сред западните такива?
В момента българския куклен театър е отново в подем, защото виждам много иновативни и креативни представления, вкл. и на фестивала в Ямбол, който мина съвсем наскоро. Бих казала същото и за нашия спектакъл - "Джуджето Дългоноско", който получи много овации и награди... Представленията не престават и аз смятам, че българският куклен театър си е извоювал едно много сериозно място на световната куклена сцена.
Факт е, че много от колегите ми, в т.ч. и ние, пътуваме, представяме нашия театър в чужбина на големи форуми и фестивали, получаваме награди, които са признание за това, което сме постигнали. Само през май нашият театър има участия на три големи международни фестивала. Ще играем "Джуджето Дългоноско" в Сараево, Босна и Херцеговина. С "Любовта към трите портокала" - един спектакъл, който беше номиниран за "Икар" и миналата година получи множество награди от 7-8 участия само извън страната, гостуваме в Омск, Русия, на техния голям фестиевал. След това отново с "Джуджето Дългоноско" в Лвов - това всичкото се случва в един месец. После пък с "Любовта на трите портокала" ще участваме на много големия фестивал "КукАрт" в Сант Петербург. Имаме много покани, въпросът е да намериме средства за всичките тези участия.
Вие сте домакини на голям форум на изкуствата. Готови ли сте вече за него?
Третото издание на международното биенале на изкуствата "Магията на вятъра", който стартира изключително успешно, ще се проведе през есента - от 30 септември до 4 октомври. Ще има много гости от чужбина. Вече 14 театъра са заявили участие, а общо са над 20 участници. Остава техническата подготовка - да намерим пари и да посрещнем гостите.
Програмата е много плътна и разнообразна и вече е готова. Ще има изложби, ателиета, пърформанси, концерт на видни изпълнители, гостува Художествената академия с изложба на плакати и всякакви сценични рекламни неща. Така започна отначало и сега няма как да го "свием". Мислих си и за такъв вариант, но има много интересни участници и си заслужава тези хора да се видят.
Освен в залите на театъра има и много външни изяви. За спектаклите - не, но за другите прояви входът е свободен.