Вход | Регистрация

Илиян Йорданов: "Всички заедно можем да променим света"

Илиян Йорданов: "Всички заедно можем да променим света"
Илиян Йорданов е учител по математика в Американски колеж "Аркус". Освен задължителните учебни часове той влиза и в тези, посветени за размисъл и беседи на дискусионен клуб "Модел Обединени нации", който ръководи заедно с колежката си Иваничка Славчева. Завършил е Великотърновския университет.

Екологията е водеща тема в глобален мащаб особено сред младите хора. Равносметка, идеи и действие са стъпките за постигане на едно по-чисто и отговорно съществуване. Точно по този път вървят и учениците от търновския колеж "Аркус", който беше избран за втори път да участва в инициираната от международната организация WWF екологична програма "Европейски училища за жива планета".

Първият проект, който колежаните представиха по тази програма, имаше за цел да популяризира екологичното мислене и действие чрез редица акции - поставяне на кошчета за разделно събиране на отпадъци, срещи със специалисти и ръководни органи. Срещнахме се с ръководителя на учениците г-н Илиян Йорданов, за да разберем повече подробности относно тазгодишната екоинициатива.

 

Разкажете ни за проекта "Европейски училища за жива планета", в който беше избран да участва Американски колеж "Аркус".

Той се осъществява за четвърта година. Участваме в него за втора поредна година и нашето училище е единственото, избрано за втори път. В края на октомври се организира работна среща в австийския град Илмиц между представителите на всички избрани 33 училища от 9 европейски страни, през които тече река Дунав, и организаторите от WWF за Австрия. От България освен нас са избрани още три училища /от Кърджали, Варна и Видин - бел. авт./.

С нагледни примери, под формата на игри и макети, се представиха проблемите на планетата и начините за тяхното решаване. Показаха се варианти за разработване на проект от съответните училища и до края на май месец трябва да осъществим дейности по избрана от нас тема. От нашия колеж ще се включат 20 ученици от 8 до 12 клас. Всички те членуват в дискусионен клуб "Модел Обединени нации".

От 31 май до 3 юни в Букурещ ще бъде направено представяне на изпълнените проекти от всички държави участнички. "Трудното" тук е, че всичко, което свършим по проекта, ще трябва да изложим за 4 минути на финалната среща, като използваме само нагледни материали.

Какви са темите, по които ще се работи и върху коя се спря вашият екип?

Три са основните теми, по които различните училища трябва да разработят проект, свързан с опазването на околната среда. Едната е "Река Дунав" - замърсяване, опазване на чистотата й, втората тема е наречена "Екологичен отпечатък" - как хората да намалят своя отпечатък върху природата, и третата - "Активно гражданство", която цели активна екологична позиция.

С нашите ученици ще работим по темата за екологичния отпечатък, както предходната година. Решихме да почистим и залесим изгорелия преди няколко години участък край Арбанаси /през 2007 г. изгоряха 200 дка борова и смесена гора край великотърновското село - бел. авт./. За целта ще се срещнем с отговорните институции и ще информираме обществеността за екологичната ни дейност. Надяваме се на пролет на това място да се оформи нещо като парк и да покажем, че всички заедно можем да променим света.

По ваши наблюдения младите хора имат ли самосъзнание за опазване на околната среда? Разбират ли реално проблема?

О, да. Определено имат и са много ангажирани. На моменти генерират толкова много идеи, че е невъзможно да се изпълнят наведнъж. Проблема го разбират реално и сами са инициатори да се направи нещо. Например миналата година на 10 декември измерихме с термометър температурата навън, която беше 10 градуса. За тях е ясно, че това не е ествествено и при такива зимни температури не могат да карат ски, например, и това ги кара да се замислят сериозно.

С какво се занимава дискусионният клуб в колежа?

Събрани са ученици на различна възраст, обединени от общата идея да направят нещо, което да остане след тях - било то засаждане на дръвче, или почистване на дадено място. Обсъждат се много въпроси, свързани със социалния живот, екологията, политиката. Друго, което ги вълнува, е участието в международни прояви - семинари, конкурси, защото там е мястото, където те сравняват своите компетенции с децата от другите европейски държави. При тези срещи те установяват на какво ниво е английският им език, защото 75% от нашите ученици учат в чужди университети и реалната им конкуренция са децата от другите държави.

Какво е признанието на финалния етап на проекта, има ли някаква награда за най-добрите участници?

33 учители и 33 ученици ще гласуват след представянето на всички проекти в Букурещ и ще изберат общо четири от тях. Те ще спечелят едноседмичен зелен лагер край Букурещ, където също ще извършват дейности, свързани с опазването на природата. Това ще бъде полезно и за другите ученици, защото един друг учениците се мотивират най-силно.

 

Някои от снимките, използвани в интервюто, са от сайта на програмата, където можете да откриете повече информация за проекта "Европейски училища за жива планета" - http://schools.foralivingplanet.eu/en/

__________________________________________________________________________________

Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар