Приказният Еленски балкан
личен архив
С младия мъж ви срещаме, за да ви запознам с друго красиво кътче на нашата родина - Еленският балкан, и по точно с. Мийковци. И покрай прелестите, атракциите и ездата, нямам как да не засегнем и темата с трудностите за този вид туристически бизнес - къщите за гости и рекламата за тях.
Какви атракции предлагате във вашият семеен хотел ?
Нашата основна цел е да предложим колкото се може повече възможности за туризъм и развлечение на нашите гости, като към момента разполагаме с малка конна база и предлагаме разходка с коне в Еленския балкан. Конете ни са специално обучени за неопитни ездачи и деца, принадлежащи към една от най-спокойните и красиви породи "Хафлингер". Стремим се винаги да създадем приятелски връзки с нашите гости и често им предлагаме пешеходни разходки по изградените екопътеки в района, организираме барбекю край реката, различни игри и забави за по - малките. Повечето ни гости са млади семейства и затова на първо място поставят възможностите за забавление на малчуганите, за които ние подготвяме интересни занимания, благодарение на което, възрастните могат свободно да се насладят на почивката си. За големи групи подготвяме лагери и походи до резервата "Бяла крава" или до други забележителности в Еленския балкан. Ценителите на балканската кухня и традиции могат да се насладят на неустоимите специалитети "Филе Елена" и "Бут по Еленски".
Идват ли туристи, чужденци, през кой сезон предпочитат да отмарят и какво точно ги привлича - природата, екопродуктите, спокойствието...?
Повечето ни гости са български туристи от големите градове като Варна, София, Пловдив и много други. Това са предимно хора, търсещи бягство от напрежението и шума на големия град. Първото нещо, което им прави впечатление е тишината и спокойствието на Балкана. Тук няколко часа сън за напълно достатъчни, за да се почувстваш отпочинал и бодър, а живописната гледна допълнително те зарежда с позитивни емоции и добро настроение. Най – предпочитаните сезони са лятото и зимата, като през лятото почиващите търсят предимно начин да избягат от горещините на прохладно и спокойно място. Повечето групи са семейства с малки деца, които предпочитат планината и тишината пред шумните плажове и жегите на морето.
През зимния сезон посетителите са предимно млади хора, които обичат да карат ски или избират да прекарат празниците на вила с приятели.
Имате ли претенциозни туристи и от какво най-често се оплакват те?
Най-често чуваме оплаквания за състоянието на пътищата или слабото налягане на водата. В Балкана водата е проблем, когато се съберат много туристи, тъй като налягането е твърде слабо, но като цяло не сме имали по - сериозни задруднения в тази насока. Недоволствата идват предимно от възрастни хора, които явно не са запознати добре с условията в Балкана през зимния сезон и често ни дават примери с големи български курорти като "Боровец" или "Пампорово". За съжаление, материалното състояние на Община Елена не е на такова ниво като тяхното, но се прави всичко възможно за подобряване на условията. През изминалата година бяха ремонтирани много пътища в Еленския балкан, като един от тях е и прохода "Твърдица – Елена" , най-кратката връзка между Северна и Южна България.
С какви трудности се сблъсквате в бизнеса - високи данъци, такси или други неуредици в законодателството, липса на гости? Кой пречи повече - общината или държавата?
Данъците не са високи в нашата община, но липсата на заетост на легловата база ги прави трудни за плащане. Много от колегите в бранша предпочитат да не се регистрират като "къща за гости" или "семеен хотел", с цел да ги избегнат. Това им дава възможност да въвеждат по-ниски такси за нощувки от нас, което ощетява управата и възпрепятства посещенията в оторизираните за предлагане на подобни услуги места. Данъците възлизат на 30 стотинки на легло + плосък данък 10% и 9% ДДС, като всеки месец се дава отчет за заетостта на легловата база и сумата се заплаща в общината. Като цяло най-голямата пречка са условията и липсата на добра инфраструктура в района, но текущата администрация на града прави всичко възможно за нейното подобряване. Проблемите са свързани и с липсата на средства от държавата за реконструиране на пътната настилка, но през последните години, с радост можем да отбележим, че за голяма част от тези проблеми се намира решение.
Как виждате изходът от кризата в икономиката ни, в частност туризма?
Кризата присъства във всички браншове и все още се полагат големи усилия за нейното преодоляване, но въпреки това, на местно ниво съществуват доста възможности, за подобряване на туризма. През последните години се работи много в тази насока, като за целта се организират различни мероприятия, които привличат все повече гости в Еленския балкан. Част от тях са празникът на "Еленския бут", дрифт шоу с участието на много български състезатели, както и Рали "Твърдица – Елена", което се завръща след 23 –годишно прекъсване. Всички тези мероприятия спомагат за развитието на туризма в района, което се отразява благоприятно на всички хотелиери и собственици на къщи за гости, като нас.
Как се рекламирате и има ли формула за успешен бизнес?
Рекламата е основната част от моята дейност, като за целта наблягам на всички възможни канали за безплатна реклама в Интернет като: социални мрежи, търсачки, туристически каталози и онлайн медии. За мен формулата за успех е комуникация с клиентите + постоянство. Една от най – честите грешки в тази сфера е неправилното използване на безплатните инструменти за реклама в Интернет, които използвани правилно, могат да бъдат много силно оръжие за успех. Голяма част от колегите в бранша си правят уеб сайт и страница във Facebook, добавят обява в няколко туристически каталога и чакат клиентите сами да ги потърсят. Моята стратегия е да предлагам нещо полезно и безплатно на нашите потенциални клиенти под формата на снимки и информация. Целта е да създам едно общество в мрежата с общи интереси и любов към природата. Тази идея сама по себе си ми носи много по-голяма и качествена реклама, отколкото стотиците туристически каталози, по-голямата част, от които не са особено качествени. Комуникацията също е много важен фактор, въпреки че доста хора я подценяват. Разговарял съм с няколко клиенти, които са ни потърсили след като не са получили отговор на изпратено съобщение до конкурент след няколко дни чакане. Ако си решил да се развиваш в този бизнес, трябва винаги да си на разположение и отговаряш навреме на всяко запитване.
При положение, че конкуренцията в бранша не е малка, комуникацията може сериозно да наклони везните при избора на клиента във ваша насока. Има още много трикове, които са част от маркетинга и оптимизацията за търсачки, но ако започна да говоря и за тях интервюто ще стане доста дълго или ще се наложи да направим отделна тема.
Кое е по-трудно в този вид бизнес - семейните хотели за почивка - направата им и пускането им експлоатация или самата реклама за тях?
Въпросът е доста комплексен и зависи от много фактори. Сама по себе си рекламата е толкова скъпа, колкото можеш да си позволиш. Всичко зависи от маркетинговата стратегия, която си избрал. Инвестирането в изграждане на къща за гости или семеен хотел е скъпо начинание и човек трябва да подхожда с ясната мисъл, че няма възвръщане на инвестицията в близкото бъдеще. Повечето хора в този бизнес разполагат със стари къщи още от своите родители, като инвестират само в ремонт на текущата база. Изграждането на изцяло нова къща за гости в Еленския балкан е дългосрочна инвестиция, която много трудно се възвръща.