Вход | Регистрация

Ивайло Антов: "Страстта към трабантите не убива... "

Ивайло Антов: "Страстта към трабантите не убива... "
Снимка: Север.бг
Ивайло Антов е на 36 години, от Велико Търново. Завършил е ССВУ “Георги Измирлиев”. Бил е военен, после започнал частен бизнес. Покрай него развил и колекционерската си страст... към трабантите.

За колекционерството е нужна страст. В същото време да отдадеш вниманието и средствата си на едно хоби, за да го развиеш, изисква търпение, отговорност и дисциплина - качества, които не всеки притежава. Често това е и скъпо удоволствие. За Ивайло Антов хобито му е и начин на живот. Той смята, че неговата страст освен, че е здравословна, е и уникална за България, защото притежава... 46 трабантчета. Дни преди третия трабантфест във Велико Търново, на който е един от организаторите, той разказа за Север.бг историята на своето занимание...  



Кога се зароди твоята страст към колекционирането на трабанти?

Страстта към трабантите е семейна черта. Дядо ми е имал трабант и той ми предаде любовта и интереса към тези автомобили. Научи ме на всичко за тях. Първото трабантче ми е от 1989 година. В момента имам 46.
 

Как се поддържа подобна колекция в условия на криза?

Във Велико Търново има магазин за трабанти, резервни части също се намират лесно и са много по-евтини, отколкото на другите коли. Части се внасят  от Германия и от Унгария. Може да е западна кола, но поддръжката е много по-евтина, отколкото на другите марки. Сравнено с другите автомобили и данъкът е значително по-нисък. 

Защо точно трабанти? И по какво се различават, освен по цвят?

Всяка кола е различна - произведени са в различни години, имат различна история, принадлежали са на различни собственици... Нямам предпочитания за цвят, само марката трябва да е трабант. Първият и най-старият ми е от 1963 г. Имам и от последните произведени двутактови през февруари 1990 г. След това са произвеждани четиритактови, но аз все още нямам от тези модели. Те са рядкост и в България.

Всичките ли 46 коли са в движение?

Използвам две трабантче - едното карам постоянно, а другото стои като резерва. Останалите са прибрани и ги припалвам само от време на време.

Имаш ли контакти с други колекционери в България и чужбина?

Засега все още нямам координати на колекционери в чужбина. В Търново имам колега със 7-8 трабанта, друг колекционер има в София, неговата бройка също е скромна - едва 20-ина коли. В Ботевград също има едно момче с няколко такива автомобила... 

До колко и до къде ще развиваш тази страст?

Целта ми е, ако събера по-солидна бройка, да търся координати за кандидатстване в Книгата за рекорди на Гинес. Иска ми се да се запозная с повече хора, които имат това хоби.

Ти си един от организаторите на станалия вече традиционен трабантфест във Велико Търново...

Да. Трабантфестът се провежда по повод празника на Велико Търново. Тази година ще бъде на 17 март /събота/. От 10:00 до 11:00 часа участниците ще се регистрират на централния вход на парк Марно поле. От 11:00 до 12:00 часа ще изложим автомобилите пред Общината, за да ги видят гражданите и гостите на града. Традиционното дефиле из града ще бъде до 13:00 часа, след което на паркинга пред Търговския парк ще има демонстрация на различни атракции с автомобилите. Всички участници ще получат грамоти, а най-добре представилите се в различните категории ще бъдат наградени от нашите спонсори.

Повишава ли се интересът към този фест през годините?

Миналата година участваха 46 трабанта. За това издание, на фона на кризата, 40 да дойдат - пак ще сме доволни. Изпратили сме покана и до румънски клуб на трабанти в Букурещ. Поканата е приета, но още не е потвърдено участие. Иначе от страната очакваме участници от Русе, Варна, София, Лозница, Димитровград, Пловдив, Разград, Търговище... 

Освен трабантфеста, има ли и други общи мероприятия, в които участват притежателите на тези коли?

На 5 ноември 2011 г. в София чествахме 54-годишнината от производството на първото трабантче. Имаше участници от Ботевград, Русе, София, Велико Търново. Представители на немското посолство също уважиха празника. На 50-годишнината пък участва и самият посланик. Тази година ще честваме 55-та годишнина. Датата я отбелязваме с дефиле по софийските улици. Освен това поднасяме цветя пред паметник, близо до Националния дворец на културата. Паметникът представлява каменен блок от Берлинската стена, доставен от Германия през 2006 г.

Как приеха германците вашата инициатива?

Когато минахме покрай посолството при дефилето, те ни е приеха с радост, защото имат особен афинитет към тази марка - карали са много години тези коли, въпреки че държавата е била разделена, и за тях беше събитие. "По-малката" Германия е прозивеждала трабантите, а отговорът на другата "страна" е било производството на "Фолксваген". Спирането на субсидии за разработката при трабантите слага край на производството им, докато другата марка е била дело на по-богатата Германия, затова и сега продължава производството им.

Има ли практика да се правят "тунинги" на трабантите?

Има една интересна лимузина от София - в нея удобно е разположен компютър, надяваме се да участва на мероприятието в Търново на 17 март. Нейн собственик е д-р Зизи (така го знаят всички в средите на трабант форума). Той е един от колекционерите, за които ви споменах. Неговата трабант-лимузина беше първата. Мисля, че има още една в Стара Загора, но засега още не сме я виждали, надяваме се собственикът й също да участва с нея в Търново. Интересен е и цветът на едно трабантче от София - черен. Собственикът му го е пребоядисал, защото няма кола, излязла от завода с такъв фабричен цвят.

Ще се върна отново към колекционерската ти страст... Кой те подкрепя в това хоби - все пак да събираш коли не е евтино?

Баба ми и дядо ми са покрай мен и ми помагат, съпругата ми също ме подкрепя,  макар че не са много съгласни с тази страст, защото това са все пак много коли... В началото казваха: "Какво ще ги правиш - 1, 2, 3...", но като минах една определена бройка, приемат по-нормално нещата. Имам две деца, те също са покрай мен, вече познават не само трабантите, но и другите марки автомобили...  Въпреки всичко, от гледна точка на финансите, това не е скъпо хоби - ако един пушач дава около 150 лева на месец за цигари, аз влагам тези пари в трабантчета. И това определено е по-здравословна страст! 

Каква бройка коли искаш да събереш?

Не съм мислил... Целта ми беше всеки следващ да е последен, след това се оказа, че искам още един, и още един... От 25-26 преди няколко години, сега са вече 46. Не знам още колко ще има.

Как се отнасят околните към твоето занимание?

Има хора от различни категории - някои го разбират и приемат, други се чудят, трети ми завиждат... Имаме форум за притежателите на трабанти и участниците там се радват, че тези коли са спасени, а не са преработени в капачки за буркани...

Тази твоя страст определя ли те като чешит?

Всеки си е чешит за себе си... Някои събират метални колички, други - марки, трети - картички... Определено, за да си колекционер на коли, трябва да си чешит, защото е провокативно. Едно е да прибереш колекцията си в кутия, в една стая, съвсем друго е колекцията ти да запълни половината двор от един декар...

_____________________________________________________________________________

Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар