Вход | Регистрация

Тунелът под Шипка зацикли - скоро няма да видим светлината в края му

Сблъсъкът на инфраструктурни и екологични интереси са причина за това

Тунелът под Шипка зацикли - скоро няма да видим светлината в края му
Снимка: Булфото

Изграждането на обходният път на Габрово, който включва и прокарване на тунел под Шипка към момента е спряно. Причината е обжалване от граждани и екологична организация на ОВОС, след излязлото в края на януари решение в полза на Агенция "Пътна инфраструктура", научихме от наш източник.

Жалбата на еколозите е, че мястото на тунела не е подходящо, тъй като попада в ПП "Българка" и настояването им е да се препроектира трасето на по-ниска височина и се предвиди по-дълъг тунел, за да се избегне контакта на пътя с природата. Индикативната стойност на тунела по проекта е 150 млн. евро, а препроектирането му ще го забави и оскъпи допълнително.

От своя страна Община Габрово не е съгласна с проекта на Плана за управление на Природен парк "Българка" в стратегическата и нормативната му част, защото той не отчита икономическите и демографските проблеми в района и не дава перспектива за развитието му.

Ръководството на общината настоява за основна прерaботка на частта от Плана за управление, за нормите, режимите, условията и препоръките за осъществяване на дейности и съответните граници и обхват на зоните, като настоява да се отрази и да не се затруднява и възпрепятства:

- изграждането на проект Проект "Обход на гр. Габрово” с тунел под връх Шипка;

- изграждането на Туристическата, спортна и техническа инфраструктура, включена в контактната зона на ОУП Узана.

Планът за развитие на ПП "Българка" се обсъжда активно и от обществеността на Габрово, Трявна и Мъглиж.

1198741

Проектът "Обход на град Габрово” се изпълнява от консорциум ПСВТ, който включва фирмите "Пътни строежи Велико Търново", "Хидрострой" - Варна и "Пътинженерингстрой" - Търговище. Проектът се финансира със средства от ОП "Транспорт” и изпълнението му е разделено на две фази.

Първата е до края на 2014 г., когато трябва да бъде завършен обходният път на Габрово с дължина от 23 км. Втората фаза включва прокарването на тунела под Шипка, който ще се реализира през следващия програмен период след 2014 г.

Основната тежест на изпълнението пада на "Пътни строежи" - Велико Търново, като географски най-близо разположена до обекта фирма.

Самият проект е разделен условно на 5 етапа, като първите 4 етапа включват обхода на града, а 5-ия етап включва и бъдещия тунел под връх Шипка. На консорциума е възложено изпълнението на първите 4 етапа, като първите два включват рехабилитация на вече изградено и съществуващо трасе северозападно от Габрово. Другите два етапа – 3 и 4, са ново строителство, което довършва обхода и обвързва сегашния път за Шипка.

Към момента е изпълнен изцяло първи етап от км. 0 до км. 7, 670, за което има издаден Акт 15 и е предаден на възложителя. Вторият етап, от км. 7, 670 до км. 10, 97, е с изпълнено ниво биндер, остава полагането на износващия пласт. Снегът, който заваля в края на ноември месец, спря работата по проекта и до момента не е подновена, заради липсата на подходящи метеорологични условия за изпълнението на строителните дейности.

Работата по етап 3 и 4 етап още не е започнала, поради липса на строително разрешение за тях. Причината е обжалването на ОВОС, делото за който е във Върховен административен съд и се гледа от 5-членен състав на втора инстанция.

Ако ОВОС е в полза на Агенция "Пътища", строителството продължава, ако ли не, ще трябва да се прави ново проектиране, коментират запознати експерти.

Към момента в Агенция "Пътина инфраструктура" върви процедура за избиране на проектант за идейния проект и проучвателните дейности, свързани със самия тунел. Вариантът, който се обжалва сега, е основният тунел да бъде с дължина 3,2 км, предхождан от 2 или 3 и след него още един, по-малки тунела.

1198740

"Пътни строежи" ООД – Велико Търново е участник и в консорциума, спечелил изпълнението на софийската Северна скоростна тангента. Трите договора, свързани с изпълнението на лот 70 от ОП "Регионално развитие" бяха подписани на 17 февруари.

Министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева и председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Стефан Чайков подписаха договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Договорът за проектиране и строителство на обекта, чиято стойност е 149 999 999 лв. без ДДС е подписан от инж. Стефан Чайков и инж. Николай Пашов, управител на консорциум "ХПВС-ССТ", Освен "Пътни строежи Велико Търново" АД в консорциума участват "Хидрострой" АД, "Пътинженерингстрой" АД, "Пътстрой Бургас" ЕООД и "Водстрой 98" АД.

Строителният надзор на тангентата ще извършва Обединение "СЖС ТЕХНОС - СЖС БЪЛГАРИЯ", в което участват "СЖС България" ЕООД, гр. София и "СЖС Технос С.А.", Испания. Договорът, на стойност 735 000 лв. без ДДС е подписан от инж. Стефан Чайков и Димитър Марикин, представител на Обединение "СЖС ТЕХНОС - СЖС БЪЛГАРИЯ".

<< Sever.bg във Facebook >>



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар