Вход | Регистрация

"8 лесни стъпки" - проект за деца от приятели в изкуството

"8 лесни стъпки" - проект за деца от приятели в изкуството
Снимка: Север.бг

Центърът за неформално образование и културна дейност "Алос" и сдружение "Изкуство в действие" представиха резултатите от осем уъркшопа с учениците от Национална гимназия за приложни изкуства "Тревненска школа" по проект "Паралелни стъпки, паралелни пространства". Реализациите, представени в изложбата, са осъществени в периода октомври 2011 - юни 2012 г.

Заниманията са ръководени от изявени артисти в съответните области, преподаватели в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и Националната художествена академия. Водещи на отделните уъркшопи са Добрин Атанасов, Любен Кулелиев, Лиляна Дворянова, Рене Беекман, Албена Баева, Орлин Дворянов.

С изложбата и презентация под наслов "8 лесни стъпки" в петък официално бе открит форумът "Локация Център 2012".

Повече за идеята и за проекта разказаха директорът на НГПИ "Тревненска школа" Орфей Миндов и преподавателят по съвременни изкуства в СУ "Св. Климент Охридски" Добрин Атанасов, който също е завършил тревненското училище.

 

Г-н Миндов, какво е "8 лесни стъпки"?

"8 лесни стъпки" е проект, който правим заедно с няколко приятели. Това са онези неща, които живеят и съществуват около нас, начинът, по който се изразяват съвременните художници на различните биеналета. идеята ни е под формата на уършоп да бъдат представени различните видове съвременни изкуства, като се започне от лентарт, мине се през дигиталната фотография, интеракции, първорманс арт...

 

Лесно ли се учат тези "8 стъпки"?

За съжаление тях ги няма в нашите учебни планове и програми, дори в художествените училища. На една от срещите на директорите в Министерството на културата поставих въпроса съвременното изкуство да влезе в учебните програми, но се оказа, че всички или нямаха подготовка за това мое предложение, или изказаха тези, че съвременните форми на изкуство са труднодостъпни за децата и ще ги объркаме.

 

Уплашиха се от предложението ви?

Да. Аз се амбицирах да направя тези 8 лесни стъпки под формата на уъркшопи, за да покажем на тези хора, че реагирането на децата на съвременното или кинетично изкуство, което трябва да се конструира в среда, не е чак толкова сложно, което да ги затрудни и те да не реагират. Напротив  - реагираха най-адекватно, искрено и откровено, и се получиха много интересни неща - вие сами ги видяхте на арта, на таблата с концепциите и резултата.

 

Как определяте сътрудничеството си с "Локация Център"?

С организаторите от "Локация Център" сме познати от много време и това е повод да представим събитията от Трявна и региона. габрово е близо до Трявна, освен това се надяваме тези, от които зависят промените, да разберат, че децата не се страхуват от съвременното изкуство и това да промени нещата в образователната система.

 

Г-н Атанасов, разкажете малко повече за проекта...

Проектът тръгна почти случайно. Миналата есен организирахме в Трявна 3 уъркшопа, които бяха свързани с докторската дисертация на мой колега. Резултатите ни зарадваха и решихме да разширим проекта. Фондация "Америка за България" осигури финансирането за изграждането на цялостна програма с методическа система. В различните етапи партньори са сдружение "Изкуство в действие", Национален дарителски фонд "13 века България", Национална гимназия за приложни изкуства "Тревненска школа" и Национална гимназия за приложни изкуства "Проф. Венко Колев".

Главната цел на проекта е да подпомогне художественото образование в България, като компенсира празнотите в информационен, теоретичен и практически план, които образователните институции не са в състояние да запълнят.

 

Какъв е вашият уъркшоп?

Уъркшопът е повече художествена акция за овладяване на пространството. Резултатът от съвместната работа с "Локация Център" е много добър. Аз се занимавам и с художествен мениджмънт, и съм наясно какви усилия са необходими за организацията и реализирането на такъв формат.

 

На какво залагате в работата?

Залагам на неща, които могат да се намерят в ежедневието - чували за боклук, чорапогащи, хартия, тел... Самите ученици започват да се интересуват, но проблемът е образователен. Оказва се, че никъде в средното образование няма информация за този вид изкуство. В един момент знаеш какво е ставало в 17 в., а не знаеш нищо за съвремието си. Оказва се, че 99% от завършилите художествено образование нямат никаква представа за съвременните художници. Разбира се, информация може да се намери в интернет, но това е безкрайно нещо и трябва да имаш насока, в която да търсиш.

 

Идеята е чрез поредица от уъркшопи, презентации и изложби да се създаде възможност за паралелна на институционалното образование подготовка, която да го допълва и разширява.

 

___________________________________________________________________________

Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg

 



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар