Дарин Маджаров: „Ucha.se, за да съм полезен на България“
Дарин Маджаров - снимки личен архив
Млад, амбициозен и с бъдеще – така можем да определим Дарин Маджаров или Дарко, както предпочита да го наричат приятелите му. Повод да се свържем с него е иновативният му проект, който вече набира популярност не само в България. Преди два месеца младежът създава електронен продукт за видео обучение в онлайн пространството по 4 предмета за ученици от VIII до XII клас.
Благодарение на глобалната мрежа връзката ни с Дарин стана възможна и той разказа повече подробности за своите видео уроци и бъдещето на онлайн обучението за деца в неравностойно положение.
Пред него не стои дилемата дали да се върне в България или да работи зад граница – убеден е, че това, с което се занимава и учи в момента, ще бъде от полза най-вече за собствената му родина, затова смята да се върне при корените си...
Какво те провокира да създадеш електронния продукт Ucha.se за видео обучение на ученици?
Учениците от тази възраст ( 11-12 клас и по-малките) са много интересни. Много хора ги подценяват, но аз мисля точно обратно. Те са първото поколение в България, което има възможността да се възползва „почти максимално” от интернет за учебни цели.
Преди 6-7 години интернет пространството беше доста по-различно. Казвам „почти максимално”, защото още липсва такова огромно богатство от качествено направени видео уроци. С тях учениците ще учат доста по-бързо и интересно. Ще имат по-високи оценки, повече време за игри, спорт и приятели и ще си спестят доста от разходите, които сега дават за частни уроци.
Освен това има много деца в неравностойно положение, които не могат или им е много трудно да ходят на училище. Видео уроците в тези случаи помагат. А по идея на г-жа Мария Николова от Априловска гимназия ще слагаме постепенно и субтитри на български във видеата, за да може и децата с увреден слух да се възползват.
Ето това ме провокира... Радвам се, когато около мен има позитивно настроени и усмихнати хора! А в чата на Ucha.se срещам все повече такива.
Как „протича“ един урок?
От сблъсъка ми досега с немалко учебници, книги, уравнения, чертежи и какво ли още не разбрах колко е важен начинът на обяснение. Тъй като преди 6-7 години и аз се строявах на 15-ти септември, помня много добре какво ме е тормозило. Накрая имах успех 6.00, но да си призная, някои от нещата не ги разбирах и понякога учех, за да мине добре контролното и да не ме бият вкъщи ако имам 5.
Видео уроците протичат по такъв начин, че всяко сложно нещо накрая изглежда много просто. Ако проследите в почти всяко видео използвам много интересни истории, модели, аналогии. Ползвам ефекта на визуалното въздействие. Обяснявам всичко стъпка по стъпка.
Освен това не смятам, че трябва да разделяме хората по възраст и едно и също нещо да го обясняваме по различни начини за петокласника и за десетокласника. Ако говоря за човешката клетка или за химичните реакции, ще ги обясня така, че да ме разберат и двамата.
С какво твоят „видео учител“ ще бъде предпочетен от подрастващите пред някой филм, игра или чат с приятели?
Ясно е, че много малко ученици биха избрали да учат вкъщи, пред това да се забавляват с приятели. Аз си спомням, че бързах да науча, за да мога да отида да играя футбол. Като чета коментарите на учениците под видеата ми е ясно едно - осъзнават, че когато трябва да се учи, с ucha.se се справят много по-бързо и лесно.
Снощи, например, към полунощ, едно момче влеза в чата на сайта и ми каза: „Утре в 7 часа имам контролно по биология – изгубен съм. Има ли шанс да науча всичко това за 1 час?”. Нормалното време за подготовка по тези теми би отнела минимум 4-5 часа, но след около 40 минути младежът ми каза, че вече се чувства напълно готов и беше много щастлив. Аз се усъмних малко... За да го проверя, му съставих една задача и той я реши. Наистина беше готов. Имам и други подобни случаи и учениците след това се връщат пак.
Както разбрахте, на сайта има и чат. Има няколко момчета и момичета, които, когато и да вляза на сайта, са там. Така се запознах с един ученик от Ловеч – Тошко, и искам да го поздравя, че разбра колко силна е идеята зад ucha.se. Усеща, че сега правим нещо, което ще се ползва от много други като него. Каза ми: „Много искам и аз да направя нещо за ucha.se”. Нека всички се ангажираме така и направим този проект гордост на младите в България.
Какъв е интересът на учениците към този вид обучение – имаш ли обратна връзка?
Разговарял съм лично с над 100 човека в детайли за видео уроците. Само 1 негативно мнение получих. Има със сигурност и други, на които не им харесва, но повечето казват, че страшно много им помага.
Сега съм в Белгия – правя докторантура. Преди няколко дни се запознах с една много интересна българка с изключително интересен живот. Много се изненадах, когато отвори дума за ucha.se. Още повече ме изненада с предложението си да направи дарение за проекта. Аз й отговорих, че за момента нямам нужда от пари и искам да докажем, че българите сме способни да развием ucha.se без купища пари за реклама и маркетинг. Крайната ни договорка беше за нов монитор, с който видеата ще стават много по-качествени. Благодаря ти, Рали!
Естествено, най-важно е какво ми казват хората. Ако ми пишат, че видео уроците не помагат и аз не се справям, трябва да съм луд, за да продължа да го правя. Спирам на момента и изтривам сайта. Много бързо става – за секунди. Ентусиазмът, с който се приема сега проекта, ме кара да давам всичко от себе си и да го подобрявам постоянно.
Всеки ден публикувам ново видео! Целта ми е да покрием всички класове, не само от VIII до XII. Иска ми се Ucha.se да стане един център, в който всеки да може да научи всичко – безплатно, лесно, интересно.
Какво е мнението ти за т.нар. „занимални“, където „помощник-възпитатели“ помагат на учениците да усвояват по-добре и по-лесно учебния материал – мислиш ли, че твоето видео обучение може да е „занималня“, а ти (понеже присъстваш като глас) – помощник-учител?
Един добър приятел, който ми помага в проекта, ми разказа, че му хрумнала идеята да организираме в даден ден и час „излъчване на живо“. Това много ми допадна. Учениците ще ни изпращат въпроси по темите (или ще ги задават в момента на излъчването) и ние ще отговаряме на живо за всички. Ще се опитаме да привлечем и учители в тази кауза. Всичко ще си остане абсолютно безплатно! Каква по-хубава „занималня” от това?!
Мислиш ли, че самите учители ще приемат като помощ за тях твоите видео уроци?
Едно от нещата, за които най-много мислих, е как учителите ще приемат Ucha.se. Винаги съм имал страхотни взаимоотношения с моите преподаватели и последното нещо, което искам, е сега да ме разберат погрешно. Видео уроците нямат за цел да заместват класната стая. Това е абсурд. Учебниците и учителите си остават най-важните. Ucha.se може да замести частните уроци и семействaта на много ученици да не дава пари поне за това.
Вече ми разказаха и някои любопитни истории. В две училища учители са преподавали уроци като прожектирали от Ucha.se. В някои има много интересни анимации, които улесняват разбирането на дадени процеси. Силно се надявам учителите да не приемат проекта като вдигане на пръст срещу тях, а напротив - като подаване на ръка, за да си партнираме и помагаме.
По кои учебни предмети преподаваш в твоята „класна стая“ и кои са ти помощници в каузата?
Започнах с математика, физика, биология и химия, тъй като за повечето ученици те са по-труднички, особено пък ако не се внимава в клас. Изтърве ли се нишката при тях е много трудно да се навакса. Със сигурност ще има уроци и по други предмети. Очаквайте скоро много интересна поредица от видеа на тема финансова криза и икономика. Това изглеждат сериозни теми, но обяснени по подходящ начин ще видите колко е интересно.
А относно това кой ми помага... Помагат всички, които разпространяват Ucha.se... Учениците дават много хубави идеи. Например, имахме няколко варианта за име и домейн на сайта, но крайният вариант беше предложен от ученик.
С бившата ми учителка по химия г-жа Мария Николова направихме заедно няколко видео урока, които станаха хит. Тя дава много добри и полезни идеи и следи всяка една моя думичка в уроците по химия. Проверява ги обстойно преди да ги кача на сайта и ако кривна от правия път някъде, веднага получавам обаждане по скайп. Тя е страхотен човек и много се радвам, че покрай Ucha.se успяхме да се сближим още повече.
Поканих двама мои много добри приятели да ми помагат и скоро най-вероятно ще чуете и нови гласове. Пожелавам им да станат по-добри от мен и да покачим още повече нивото на сайта. Сега си търся партньори, с които да направим по-качествен сайт, за да може да вършим повече неща заедно.
Как избираш кои уроци и по кои предмети да представиш?
Следвам стриктно учебния план. Накупил съм си почти всички учебници, одобрени от Министерството на образованието, младежта и науката. Даже без малко да остана без дрехи, когато идвах в Белгия, защото куфарът ми беше пълен с какви ли не учебни материали. Ползвам и други различни източници. После обединявам всичко с някоя идея, която ми хрумва, и действам...
Правиш ли си предварително някакъв план на урока?
По принцип действам така – виждам темата и си припомням какво знам. Чета учебниците, ровя се в другите ми източници. След това затварям всичко и започвам да върша нещо друго – излизам с приятели, спортувам. Както виното се оставя да отлежи, и след това става по-хубаво, така правя и аз. Винаги ми хрумва неочаквано някаква идея точно как да представя темата. Открил съм си няколко безценни правила на обяснението, които винаги спазвам. И изглежда, че се получава добре...
Самият ти имаш ли си любим предмет, за чието видео се стараеш повече?
Математиката винаги ми е била най-силният предмет. Но сега като правя видеата, все по-любима ми става биологията. В природата има наистина страшно впечатляващи неща. За много от тях все още нямаме и идея как работят. Като си представя само, че имаме по една шепа мозък и той командва километрично дълги плетеници от нерви, супер сложни органи, системи... Надявам се с Ucha.se да успея да предам моето вдъхновение на някой млад учен.
Получавал ли си критики за дикция, интонация, артикулация...?
В това съм самоук. Гледам и се уча от хора, които имат много повече опит от мен. Все пак имайте предвид, че коментарът ми е абсолютна импровизация – нито чета от нещо, нито уча нещо на изуст. Да импровизираш, докато седиш на кафе не е проблем, но да обясняваш урок, да пишеш, чертаеш и мислиш как да разкажеш по най-лесния начин, става малко по-трудно. Непознати хора ми казват често, че много хубаво обяснявам... така че им вярвам.
Една от поредните ми идеи е да има след време и видео уроци с коментар от известна личност – актьор, спортист, политик или други. Представете си само – „Пречупване на светлината, специално със Стефан Данаилов или Любо Нейков” или „Квадратно уравнение, специално с министър Сергей Игнатов”...
Аз си мисля, че новият ни президент Росен Плевнелиев трябва да цени предприемаческите умения на младите - най-малкото и той е минал по този път. Като напреднем след време (ако проектът и посланието ми достигнат до него) мисля, че ще се съгласи да направим един общ урок. Все пак и двамата сме добри математици, инженери, поживели сме в Германия, обичаме България... Ако силните личности в България оценят каузата ни, нека ни помогнат да популяризираме Ucha.se.
Какво смяташ, че трябва да се прибави или подобри в твоите видео уроци?
Както вече споделих, след около седмица ще имам по-добра техника и ще се повиши качеството на видеото. Иначе… забелязвам, че с времето ми става все по-лесно и аз самият усъвършенствам „техниката на преподаване“. Идват ми постоянно идеи за подобрение на стила ми. Далеч съм от мисълта, че сега всичко е идеално.
Едно от нещата, които задължително трябва да добавим, са субтитри на български, за да може да се ползват вече и от хората с увреден слух. Имам много идеи и си търся партньори, за да ги реализираме. Ако някой иска да допринесе с нещо, нека ми се обади. Вече го направиха няколко човека и това е страхотен сигнал.
За какво всъщност правиш всичко това – известност, финансова перспектива или просто вървиш след твое хрумване...?
Сега ще ми се смеете сигурно, но това е истината. Имам си няколко неща, в които съм твърдо убеден. Едно от тях е, че когато някой има определени качества, трябва да ги използва, за да помага по някакъв начин на околните. Сега аз правя това… След известно време на мен ще ми потрябва нещо и ако има други, които разсъждават като мен, аз също ще получа такава помощ. И така ще ни е по-хубаво, и ще има повече усмихнати хора...
Видеото и абсолютно всичко, което правим на сайта, ще бъде безплатно. Няма никакви задкулисни планове, игри под масата, зад масата... Срам ме е дори да си помисля, че бих взел 1 лв. от ученик за това.
Ще се върнеш ли в България или ще останеш да работиш зад граница?
Обичам си България... След като си свърша работата тук, много искам да се върна и да работя в страната си. Имах няколко предложения от Германия преди да дойда в Белгия, но избрах да се занимавам с енергетика, защото след това ще мога да приложа резултатите си в България.
От малки момчетата мечтаят да станат космонавти, полицаи, състезатели... Кога се роди твоята мечта да се занимаваш с нещо толкова сериозно, като осигуряването на енергия?
Енергията е основната движеща сила за прогреса на хората. Нашите предци са били ловци и отначало са използвали 8МJ/ден. След като е открит огънят консумацията на енергия нараства до 17 МJ/ден. Когато хората започват да отглеждат животни, тя става 40 МJ/ден. А сега в наше време консумираме енергия еквивалентна на 1000 МJ/ден. Напредъкът ни се определя от енергията и ресурсите които имаме.
Хората имат необятни желания да се развиват и голямото предизвикателство е как да бъдат задоволени с ограничени ресурси. Ограничени ресурси, тъй като има ограничено количество петрол или въглища...
Ще дам следната аналогия за това, с което се занимавам тук. В един апартамент има 5 стаи. В коя стая какъв начин за отопление бихте използвали (печка на ток, на дърва; парно на газ; слънчева енергия и др.), за да може сметката ви да е най-тънка и да не вредите на природата? Тук го правим това в много по-голям мащаб. Какъв тип централи за произвеждане на електроенергия и къде трябва да са разположени в една държава или Европа, за да може цената на електричеството да е най-ниска и да има минимални вредни емисии.
До каква степен възобновяемите източници на енергия ще повлияят развитието на електро-енергийната промишленост?
В някой страни от Европа те вече са сериозен фактор. Има много амбициозни планове за начина, по който ще се произвежда електроенергия в Европа през 2050 година. Всички тези планове имат като основно оръжие възобновяемите източници на енергия. В момента те са още скъпи и затова няма масово разпространение по целия свят.
Ходил съм по много интересни семинари и презентации на големи експерти в Германия и прогнозата е, че електричеството от фотоволтаични системи ще стане по-евтино от това сега в следващите 10 – 15 години. Просто няма как да стане с магическа пръчка по-бързо. Всичко това изисква много, много работа на стотици учени и инженери по цял свят.
Та затова, освен, че ще развиваме Ucha.se , правя и докторантура, с която ще се опитам да дам своя малък дял, за да може всичко това да се случи.
Видео уроци за учениците, създаване на планове за екологична енергия и ефективност... Какъв е следващият проект?
Обичам като се захвана с нещо да го правя както трябва. Ucha.se изисква много усилия и в момента друго не мога да си позволя. А и не искам... вече много се привързах към сайта. По принцип не искам да знам какво ми предстои. Обичам да ми е интересно. Ако знаех отсега, че след 5 години ще има следващ проект, щеше да е доста скучно, нали?
За любознателните, които искат да научат повече: Ucha.se.
___________________________________________________________________________________
Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg