Храните по-скъпи с 30%-40% до масата ни
В очакване сме на "Истинска евтина Коледа"
Пак е есен и пак поскъпва нещо у нас. Я тока, я горивата, я продуктите. Най-осезаемо обаче това е стоката от първа необходимост.
Производителите продават стоката с надценка от 10-12% от тяхната себестойност. Търговците добавят към това още 20-25% марж и така се образува крайната цена, на която си купуваме стоките от магазина или около 30%-40%.
Това показва проучване на Econ.bg, което обхваща пет основни хранителни продукта: хляб, краве сирене, слънчогледово олио, свинско месо и яйца.
По веригата обаче произтичат различни проблеми, свързани с определянето на надценките на храните. Първият е на ниво производител-търговец.
От хранителните вериги са установили, че първоначалната цена, която им се предлага за един продукт, е с около 20% по-висока от първоначално договорената, що се отнася до прибавения към себестойността марж. С други думи, че доставната цена е не с уговорената, да кажем, десетпроцентова надценка, а с тридесетпроцентова.
Затова се пазарят за много по-ниска такава. От хранителните вериги са установили, че цена, която им се предлага за един продукт, е с около 20% по-висока от първоначално договорената. Затова се пазарят за много по-ниска надценка.
По-големите вериги притискат производителите за много ниски доставни цени, което подбива пазара на по-малките.
Мнението на производителите пък е, че търговците буквално извиват ръцете им, що се отнася до договаряне на цени.
По закон ограничението за търговската надценка така или иначе е 20%, коментират от сдружението. По-ниската доставна цена обаче им гарантира по-голяма печалба.
Не може да се направи точна оценка на ефекта от замразяването на цените на основните хранителни продукти това лято, но по всяка вероятност то е допринесло за наблюдаваната стабилност на пазара и за избягването на спекулативно покачване на цените, изпреварващо реалния ръст на разходите за производство. Това посочват от Министерството на земеделието и храните (МЗХ).
"Това може да се приеме като част от тяхната политика на промоции, която така или иначе обикновено включва тези основни хранителни продукти, макар и не постоянно всички от тях", обясниха от ресорното ведомство. Те заключиха, че никой търговец или производител не може да бъде задължен да участва в тази мярка и в този смисъл не може да се каже, че тя ощетява някого по веригата на предлагане.
От МЗХ ни казаха още, че не може да се направи точна оценка на ефекта от "замразяването", но по всяка вероятност то е допринесло за наблюдаваната стабилност на пазара и за избягването на спекулативно покачване на цените, изпреварващо реалния ръст на разходите за производство.
Впоследствие министър Найденов обяви, че ще има подобна кампания и през определен период тази зима - "Истински евтина Коледа". Условията и продължителността ѝ, както и кои търговски обекти ще участват в нея, са в процес на уточнение и договаряне между ведомството и веригите.
Следи ни и във Фейсбук на: http://www.facebook.com/Sever.bg
Източник: Econ.bg