Всеки българин с държавен имейл, планира се и падане на административни такси за удостоверения
Разработва се проект за развитие на електронната идентификация у нас на стойност 290 млн.лв.
Снимка: Община Габрово
Държавен имейл ще получи всеки българин, предвижда проектът за развитие на електронната идентификация, който е един от най-важните за внедряване на е-правителството, съобщава "24 часа".
Имейлът ще се издава служебно при подновяването на личната карта с такава, в която има електронен идентификатор. Подмяната на картите трябва да започне от догодина, като вече бе обявена обществена поръчка за близо 500 млн. лв.
Адресът на държавния имейл ще бъде включен в чипа на личната карта, с който българите ще се идентифицират, за да ползват услугите на администрациите онлайн. На тази поща ще бъдат изпращани автоматично всички отговори от администрации, документи и пр.
Гражданите обаче ще могат да пренасочат имейла за общуване с държавата и към редовната си електронна поща и дори да получават есемеси от него.
Пилотният проект за електронната идентификация е изработен от екипа на вицепремиера Румяна Бъчварова и е на стойност 24 млн. лв. Изпълнители ще са МВР и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Електронната идентификация ще върви и с цялостна промяна на регистъра на ЕГН-та. В момента те са разпръснати на сървъри по общини, а трябва да се съберат на едно място, което да е достъпно по електронен път денонощно и седем дни в седмицата. Промени ще има и в адресния регистър, който също ще бъде централизиран.
Електронният идентификатор и централизираният регистър на ЕГН ще представляват и достъп до Националната система за електронно здравеопазване. В тази система ще се издават електронни рецепти за лекарства, през нея ще се дават направленията за специалист или лечение в болница.
Системата за електронно здравеопазване ще се прави от Здравното министерство с 6 млн. лв., осигурени от ОП "Добро управление”.
290 млн. лв. ще струва цялостното изграждане на системата за електронно управление, като 90 млн. лв. са нужни само за спешните и пилотни проекти, които трябва да бъдат завършени до края на тази година. Още 200 млн. лв. ще се похарчат до 2020 г., за когато е предвидено електронното правителство да е напълно изградено и поне 300 администрации да предоставят услугите си напълно онлайн.
400 млн. лв. плащат всяка година гражданите и бизнесът в България, за да им бъдат издавани бележки и удостоверения от чиновници. Това показват данни, събрани от екипа на вицепремиера Румяна Бъчварова.
63% от всички услуги, които предоставят администрациите, са именно от т.нар. удостоверителен тип. Заради това и пътната карта предвижда те първи да бъдат електронизирани, а плащането за удостоверения да бъде премахнато. Ще се започне с най-разпространените услуги като свидетелства за съдимост, актуално състояние на фирми и пр., предвиждат от екипа на Бъчварова.
Електронизацията на тези услуги трябва да завърши още до края на тази година, като целта е това да се случи с всички услуги, които гражданите искат от чиновниците повече от 15 000 пъти на година. На втория етап ще бъдат електронизирани тези, които се искат повече от 1000 пъти в годината.