Хората се оплакват, че болниците отказват да приемат тежкоболни възрастни хора
От началото на годината досега на "горещия телефон" на Националната здравноосигурителна каса са се обадили над 15 хил. души, съобщиха от институцията. Най-сериозните оплаквания са свързани с отказа на болниците да приемат възрастни пациенти в тежко състояние и с искането на пари за консумативи, за избор на екип или пък като дарения за фондации. Друго често оплакване е свързано с ранното изписване на хората от лечебното заведение, преди състоянието им да се е подобрило, както и за непредоставяне навреме на епикризата след приключване на лечението и дори отказ да се даде такава, ако не се плати. Не малко оплаквания са свързани с настояването да се платят нерегламентирани такси при издаването на болничен лист. Пациентите са изразявали и недоволството си, че през почивните дни и по време на годишен отпуск им е трудно да се свържат с личните си лекари, както и че са получили отказ за домашно посещение при тежко болен или за целта им е искано да платят транспортните разходи на лекаря. Сред най-често задаваните въпроси на тел. 0800 14 800 са какво включва профилактичният преглед, какви стоматологични услуги заплаща НЗОК, как се възстановяват изгубените здравноосигурителни права, обясняват от институцията. Интерес представляват и въпросите, свързани с детското и майчино здравеопазване, както и плащането на потребителска такса и освобождаването от нея. Хората питат и какви клинични пътеки за рехабилитация плаща касата. Консултантите от "горещия телефон" отговарят и на въпроси, свързани с лекарствения списък на НЗОК и технологията на изписване на различни медикаменти. Български граждани, които работят в страни членки на ЕС, се интересуват дали подлежат на здравно осигуряване в България. Сред често задаваните въпроси са тези, свързани с издаването на Европейска здравноосигурителна карта и временно удостоверение, както и за реда, условията и необходимите документи за издаване на Европейски формуляри. Близо 1 000 души са преминали през приемната на здравната каса, където също се дават консултации, а на интернет страницата на касата над 1 300 лекари и пациенти са получили отговори.