Вход | Регистрация

"Незаличимо" на БТА във Велико Търново

Изложбата включва 34 пана и 150 изображения, грижливо подбрани от богатия фонд на агенцията и е по повод 115-та й годишнина

"Незаличимо" на БТА във Велико Търново
Снимка: Север.бг

Уникална изложба показват в изложбени зали "Рафаел Михайлов" във Велико Търново Българска телеграфна агенция и нейният съставител Иво Хаджимишев. Тя включва 34 пана и 150 изображения, грижливо подбрани от богатия фонд на БТА. Повод е 115-та годишнина на държавната медия. Надсловът й е "Незаличимо".

Това е втората изложба от снимки на БТА. Първата бе открита преди две седмици, по време на световния меден форум, организиран от държавната агенция под името "Родени свободни”. Тя показа печатни издания на българските емигранти от епохата на Възраждането.

"Над изложбата "Незаличимо" работи почти целия екип на агенцията. Аз подпомогнах само подбора на снимките на колегите. Най-вълнуващият момент бе, когато подредих по лепени макети фотосите и събра ръководството да ги гледаха и одобрява. Тогава започнахме да им даваме и имената. С една или две думички са уловени най-силните момент на изображенията т.е. всяко пано ти казва веднага правилното внушение", разказа за изложбата Хаджимишев.

1092787 1092780 1092790

Експозицията проследява в снимки и документи най-важните и любопитни моменти от историята на страната ни през години - от най-драматичните и върхови моменти нВ нея има автентичнти прессъобщения от самота зараждане на медията, когато информациите са писани красиво на ръка, както и първите съобщения от чужбина, съчетани с изображения.

Могат да се видят кадри от първата пресконференция, която Георги Димитров, Благой Попов и Васил Танев дават през 1934 година след Лайпциския процес, документална снимка от Трънския партизански отряд преди 9 септември 1944 г., фотоси на Народния съд и стената с имената на убитите от него, бомбандировките и изграждането на новия център на София, времето на ентусиазъм при социалистическото строителство в страна ни до промените през 1989 година.

Проследени в снимки са смъртта на цар Борис III, Георги Димитров, каузите на България при преговорите и присъединяването ни към ЕС и НАТО, случаят със Сергей Антонов и обвиненията за атентат срещу папа Йоан Павел II и получаване на благословията на "жертвата", че това не е българска следа, както и Възродителния процес, Пражките събития, както и Асамблеята "Знаме на мира".

"Автентичните текстове и днешните, проследяват как се е променяло във времето писането и журналистиката. Според мен е полезна да се види тази изложба от младите хора, студентите, учениците, не само от хората като нас преживели тези събития", посочи още известният фотограф.

1092783 1092789 1092791

Ето какво каза още за Север.бг Иво Хаджимишев:

Г-н Хаджимишев, Вие сте пътували из различни кътчета на света. Кой е бил най-вълнуващия момент за Вас, най-интересното ви посещение?

Да, всяко пътуване има своите особености. Но като се връщам в годините назад, когато бях много млад, на 23-24 години тръгнах по стъпките на Трети украински фронт. Още в Москва и към България се видях с родственици на съветските пълководците, участници във Втората световна война, както и военни фотографи, направили емблематични снимки от тогава. Една от тях - жени, надвесени в кал, над убитите членове на семейството. Фотосите са били скрити някъде и са излезли на "бял свят" след смъртта на Сталин, в края на 60-те години. Тогава са се осмелили да ги покажат за първи път и те стряскат целия свят. Затова е и моята мисия сега да покажем снимки от български фотографи, които са уникални и са на световно ниво. И да ги доведа до знанието на големите форуми.

1092798

Каква е днешната фотография?

Много динамична е българската фотография. Имаме великолепни фотографи. Аз повече от 10 години съм в журито на Годишния преглед на фотографията. Фотографията ни е на световно ниво. Променят се нещата с времето. Навремето една цветна снимка се предаваше по няколко часа. Сега е по-лесно, по-бързо, заради технологиите. Изменя се погледът, преди имаше повече статика, постепенно вече има движение. Жива е и черно-бялата фотография.

Как Ви се струва съвременна България?

Страната ни е изключително красива, ние не го усещаме, защото сме вътре, отвън трябва да дойдеш, за да разбереш. Мъчно ми е, че 22 години живеем в една непрекъсната поляризация и конфронтация, която не е градивна. Трябва вече да се обединим по някакъв начин. Да се подобри живота на хората и да се върне достойнството на възрастните хора, които са си дали живота в изграждането на тази страна. Трябва да се опитваме да се променим, да погледнем с добри очи на този, който мисли различно от нас. И още. Аз казвам, че сегашните ми колеги носят една голяма отговорност, защото не документират събитие само за този момент, а трябва да знаят, че носят отговорност това да носи информация след 50 - 100 години, както тези фотографии в изложбата, които си изпълняват функциите сега.

Изложбата на БТА "Незаличимо" ще остане в изложбени зали "Р. Михайлов" във Велико Търново близо месец.

Иво Хаджимишев е български художник-фотограф. Автор е на над 20 самостоятелни колекции от фотографии и фотоесета, представени предимно в чужбина: Англия, Австрия, Холандия, Франция, Италия, Литва, Полша, Нигерия, Унгария, Мексико, САЩ.

Иво Хаджимишев се занимава професионално с фотография от 1969 г. От 1973 г. е художник-фотограф от промоцията на Министерство на културата. През периода 1975-1989 г. Хаджимишиев работи като фоторедактор в сп. "Отечество", а след промените става сътрудник на Асошиейтед Прес. През 1991 г. е съосновател на "Фомус" ООД – официален дистрибутор на Кодак за България и консултант "Професионални продукти" във фирмата. През 1995 г. е съосновател на сп. "Сега", където е билдредактор до 1999 г. През периода 1999-2003 г. е фоторедактор на сп. "Жената днес" и сп. "Наш дом". През 1996 г. става съучредител на Българско фотографско сдружение (БФС). От 2000 г. е председател на Сдружението и член на журито в ежегодния конкурс "Канон - снимка на годината". От 2003 г. Хаджимишев завежда отдел "Артистична фотография" в Национална художествена галерия.



Докладвай за нередност в статията
Добави коментар